دور اول نظرسنجی «آینده پژوهی ایران سال ۱۳۹۵» آغاز شد. همه شهروندان می توانند با شرکت در این نظرسنجی مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل (متغیرها) ایران در سال ۱۳۹۵ را پیش‌نگری کنند.

پروژه‌های سالانه «آینده پژوهی ایران» سومین سال پیاپی است که از طرف آینده‌ بان انجام می‌شود. در «آینده پژوهی سال ۱۳۹۳» تعدادی از کارشناسان و نخبگان حوزه های مختلف ۱۰ موضوع برتر چالش‌برانگیز کشور در سال ۱۳۹۳ را پیش‌بینی کرده و سپس اثرات متقابل آنها بر یکدیگر را سنجیده بودند. در «آینده پژوهی سال ۱۳۹۴» نیز تعداد ۱۰۰ متغیر تاثیرگذار بر ایران شناسایی، اولویت‌بندی و تحلیل ساختاری شده بود. این دو گزارش در ابتدای سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ منتشر شد و نقشه  چالش‌ها و مسائل کشور در سال پیش‌رو را ترسیم کرده بود.

گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۳» در ۹۲ صفحه به صورت رایگان از طریق این نشانی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد:      www.ayandeban.ir/iran1393

گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۴» در  ۱۴۸ صفحه به صورت رایگان از طریق این نشانی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد:      www.ayandeban.ir/iran1394

 

همزمان با ماه‌های آخر سال ۱۳۹۴، آینده‌بان در تلاش است تا به روال سال گذشته، گزارش آینده‌پژوهی مسائل ایران سال ۱۳۹۵را منتشر کند. فرآیند اجرایی آینده پژوهی ۱۳۹۵ از ابتدای دی ماه آغاز شده است.

دور اول دریافت نظرات، نظرسنجی عمومی از همه شهروندان برای شناسایی مهم ترین چالش ها و مسائل (متغیرهای) تاثیرگذاری که ایران در سال ۱۳۹۵ با آن مواجه است و از روز اول تا  ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۴ در حال انجام است.

در این مرحله همه شهروندانی که علاقه‌مند به تفکر و اظهار نظر درباره مسائل اصلی و چالش‌های پیش روی کشور هستند، می‌توانند در نظرسنجی شرکت کنند. ارزیابی اعتبار داده‌های گرد‌آوری شده از طریق روش‌های اعتباریابی و هنگام جمع‌بندی نهایی نظرات و تحلیل آن‌ها لحاظ خواهد شد. برای شرکت در نظرسنجی می‌توانید از فرم آنلاین دریافت نظرات استفاده کنید و یا نظرات‌تان را به این ایمیل ارسال کنید: ayandeban1395@gmail.com

دورهای بعدی برای نهایی‌سازی و اولویت بندی متغیرها، شناسایی اثرات متقابل و تحلیل‌های دیگر، عمومی نیست و محدود به دریافت نظرات از خبرگان برگزیده است.

انتشار گزارش نهایی «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۵» نیمه دوم فروردین ماه ۱۳۹۵ خواهد بود. برای شرکت در نظرسنجی آنلاین و ثبت پیش‌نگری‌های خود، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:  www.ayandeban.ir/iran1395

آینده ‏بان مجموعه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی است که قصد دارد تا با ایجاد پیوندی بین پژوهش‌های علمی حوزه آینده از یک‌سو و مسائل و ظرفیت‌های امروز و فردای جامعه ایران از سوی دیگر، نگاه خردمندانه به آینده را وارد فضای عمومی کند.