دکتر محمدمهدی مولایی: متاورس مرحله جدیدی از جهانی شدن است که تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی جوامع ایجاد خواهد کرد/ کشور ما همگام با روندهای جهانی بحث­‌های مربوط به متاورس را دنبال کرده است/ شکاف دسترسی از مسائل اجتماعی مهم در دنیای متاورس است

نشست «چالش‌­های فرهنگی و ارتباطی جامعه ایرانی» از سری ­نشست‌­های پنجمین همایش «کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران»، با همت انجمن جامعه­‌شناسی و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، روز چهارشنبه، ۲۵ خرداد ماه سال جارى، با سخنرانی دکتر هادی خانیکی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر مسعود کوثری و دکتر عباس قنبری باغستان، اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران و دکتر محمدمهدی مولایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به صورت برخط برگزار شد. آنچه در ادامه می‌­خوانید، گزارشی از سخنان دکتر محمدمهدی مولایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با موضوع «متاورس و تحولات جامعه ایرانی: گمانه‌­هایی درباره آینده» است.

در این نشست دکتر محمدمهدی مولایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به بیان تاریخچه‌­ای از متاورس پرداخت و گفت: «از متاوِرس به­‌عنوان نسخه آینده اینترنت یاد می­شود و این اصطلاح از سال ۲۰۲۱  که شرکت فیس­بوک نام خود را به «متا» تغییر داد به‌صورت جدی مورد توجه رسانه‌­ها و افکار عمومی قرار گرفت و محور ایده‌­پردازی و گمانه‌­زنی درباره آینده اینترنت و ارتباطات دیجیتال شد». «متاورس را به تعبیری می‌­توان مرحله جدیدی از جهانی شدن دانست که تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی جوامع ایجاد خواهد کرد».

وی ادامه داد: «آنچه از متاورس می­‌دانیم نتیجه همگرایی صورت پیشرفته فناوری‌­هایی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی (بلاکچین) و غیره است که فراتر از همه آن­ها فضای ترکیبی متفاوتی در اختیار قرار خواهد داد».

همچنین او اشاره کرد که برخلاف تصور رایج بلاکچین صرفا به حوزه مالی محدود نمی­‌شود و می­‌توان از آن برای ایجاد شفافیت، سازماندهی انتخابات مبتنی بر بلاکچین و مسدود کردن امکان تقلب و عقد قراردادهای محل اختلاف و پیشگیری از مناقشات استفاده کرد.

وی با اشاره به تغییرات فناورانه و سخت­افزاری در دنیای متاورس بیان کرد این تحولات آینده مناسبات اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. برای مثال انسان­‌ها در سازمان­‌های نامتمرکز خودگردان (DAO) از طریق ارز دیجیتالی صاحب بخشی از پلتفرم هستند و بر اساس آن حق رأی دارند و در حال حاضر نسبت دموکراسی و بروکراسی در الگوکراسی (الگوریتم‌­سالاری) مورد بحث است.

او در ادامه به نتایج پژوهشی که همزمان با اجلاس جهانی اقتصاد سال ۲۰۲۲ منتشر شد اشاره کرد و افزود: «طبق افکارسنجی‌­ها، توجه و اشتیاق به متاورس و تکنولوژی­‌های مرتبط با آن در کشورهایی که اقتصاد در حال ظهور دارند مانند برزیل، چین، هند، مکزیک، افریقای جنوبی و غیره نسبت به کشورهای توسعه­‌یافته بیشتر است. به نظر می‌­رسد شهروندان این کشورها از این طریق احساس می‌کنند می‌توانند فاصله با کشورهای پیشرفته‌­تر را پوشش دهند». «همچنین در این نظرسنجی هرچند آماری از ایران ذکر نشده، اما  نتایج نشان داده در دنیا بیشترین میزان آشنایی مردم با متاورس مربوط به کشورهای مشابه ما مانند ترکیه است».

دکتر مولایی در ادامه با اعلام اینکه کشور ما همگام با روندهای جهانی بحث­های مربوط به متاورس را دنبال کرده است، به مسائل متاورس از نگاه فرهنگی-اجتماعی در دو سطح جهانی و ایرانی پرداخت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، حریم خصوصی، بازتعریف خانواده و نحوه حفاظت از کودکان در متاورس را از مسائل اجتماعی مطرح دانست. همچنین با توجه به اینکه در متاورس برای بسیاری از امور نیازی به جابه­‌جایی فیزیکی نخواهد بود او به سلامت جسم و روان انسان­‌ها در دنیاهای مجازی به‌عنوان مساله مهم دیگر اشاره کرد.

وی «شکاف دسترسی» را یکی دیگر از مسائل مهم در متاورس عنوان کرد و گفت: «به دلیل نیاز به سخت‌­افزار برای دسترسی به متاورس، یک جامعه طبقاتی ترسیم می­‌شود که در فیلم‌­های ویران‌­شهری نیز مطرح شده است».

او در ادامه، «مسائل حقوقی»، «سرقت هویت» و «حساسیت­زدایی» (آیا آدم­ها می­‌توانند حساسیت­‌هایی مانند نژاد را که در دنیای فیزیکی وجود دارد در اینجا کنار بگذارند یا خیر) را به عنوان دیگر مسائل اجتماعی نام برد.

دکتر مولایی سپس به مسائل فرهنگی-اجتماعی ایرانی در متاورس پرداخت و اظهار داشت: «وابستگی به سخت‌­افزار» که موجب شکاف بیشتر خواهد شد در ایران به دلیل تحریم، دور افتادن از جامعه جهانی و کاهش ارزش پول ملی جدی‌تر خواهد بود. ما نمی‌‌توانیم راحت سخت‌­افزارها را وارد کرده، بخریم و به متاورس متصل شویم و در تجربه آن با دنیا فاصله خواهیم داشت».

وی «فرهنگ زیرزمینی» را مسأله دیگری دانست و گفت در متاورس خرده­‌فرهنگ­‌ها و سبک‌زندگی­‌هایی که به رسمیت شناخته نمی‌‌شود، در دنیای جدید عرصه ورود جدی خواهند داشت.

همچنین او «کنترل‌­گری» شرکت­‌های بزرگ بر متاورس، «دسترسی به فضای مجازی جهانی» در آینده با توجه به مباحثی مانند اینترنت ملی، «مهاجرت ذهنی» و تأثیر متاورس بر عرق ملی را جزو مسائل ایرانی متاورس عنوان کرد.

این نشست به پیشنهاد انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و در «پنجمین همایش کنکاش‌های نظری و مفهومی در ارتباط با جامعه ایران» برگزار شد.

منبع: مهراوه تقی‌زاده، وب‌سایت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات