مقاله «سناریوهای آینده صدا در فضای مجازی» به‌عنوان یکی از مقالات منتخب در «ششمین اجلاس جهانی صدا» ارائه شد.

این مقاله را که برگرفته از نظرات خبرگان مشارکت‌کننده در کارگاه «آینده‌پژوهی کیفیت محتوا در فضای مجازی (افق سال ۱۴۰۴)» است، دکتر محمد مهدی مولایی، حمیدرضا ملاموسی‌زاده و حمیدرضا حسن‌پور به نگارش در آورده‌اند.

چکیده مقاله به شرح زیر است:

در این مقاله نتایج یک کارگاه آینده‌پژوهی گزارش می‌شود که به‌منظور ترسیم سناریوهای آینده صدا در فضای مجازی در ایران برگزار شده است. در این کارگاه آموزشی با مشارکت کارشناسان، مدیران و خبرگان بخش‌های مختلف معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما، آینده‌های صدا در قالب سناریوهایی ترسیم شد. با بهره‌گیری از رویکرد تحلیل بالانس اثرات متقابل ، پنل خبرگان چهار توصیف‌گر اصلی آینده صدا را شامل حکمرانی صدا (شامل چهار حالت صداوسیمامحوری، حاکمیت‌محوری، شرکت‌محوری و مردم‌محوری)، اقتصاد محتوای صوتی (شامل دو حالت درآمدزا و هزینه‌بر)، بسته‌بندی غالب (شامل دو حالت غلبه پادکست و غلبه پخش زنده) و وضعیت فناوری (شامل دو حالت غلبه ابزارهای فیزیکی و غلبه ابزارهای مجازی) شناسایی کردند. پس از آن ماتریس اثرات متقابل ۱۰ حالت مربوط به ۴ توصیف‌گر با مشارکت خبرگان تکمیل و برای تحلیل آن از نرم‌افزار سناریوویزارد استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده از نرم‌افزار نشان داد از بین ۳۲ سناریوی ممکن تعداد ۶ مورد دارای سازگاری بیشتر و باورپذیرترند. در این مقاله این ۶ سناریو، به‌عنوان آینده‌های باورپذیر صدا در فضای مجازی معرفی می‌شوند.

فایل ارائه مقاله از این لینک و همچنین کانال تلگرام آینده‌بان قابل دریافت است.

صدای جمهوری اسلامی ایران با همکاری بخش رادیویی اتحادیۀ رادیو تلویزیون­ های آسیا و اقیانوسیه (ABU) و نیز مشارکت دانشگاه‌ های کشور، اقدام به برپایی این اجلاس در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ کرد که «رادیو و آینده‌پژوهی» یکی از محورهای آن بود.