گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۷» شامل معرفی مسائل اصلی ایران در سال ۱۳۹۷ و سناریوهای پیش روی جامعه ایران در سال جاری منتشر شد. در این گزارش سناریوهای منتخب آینده با استفاده از روش‌های علمی آینده‌پژوهی استخراج شده است که طیف گسترده‌ای از آینده‌های قابل تصور را برای ایران در سال ۱۳۹۷ ترسیم می‌کنند.

۱۰۰ مسئله ایران در سال ۱۳۹۷ با مشارکت خبرگان و متخصصان تعدادی از نهادهای علمی کشور مشخص شده است. این ۱۰۰ مسئله در ۷ گروه اقتصاد، محیط زیست، علم و فناوری، سیاسی، سلامت، فرهنگی و اجتماعی دسته‌بندی شده‌اند. لیست ۱۰۰ مسئله همچون سال‌های گذشته به آرای خبرگان کشور گذاشته شد تا بر اساس دو شاخص اهمیت و عدم‌قطعیت نمره‌دهی شوند و مهم‌ترین مسائل ایران در سال ۱۳۹۷ مشخص شود.

«آینده‌پژوهی ایران» عنوان پژوهش سالانه‌ای است که از سال ۱۳۹۳ توسط آینده بان تهیه و منتشر می شود و «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۷» پنجمین مورد از این نوع است. «آینده‌بان» مجموعه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی است که قصد دارد تا با ایجاد پیوندی بین پژوهش‌های علمی حوزه آینده از یک‌سو و مسائل و ظرفیت‌های امروز و فردای جامعه ایران از سوی دیگر، نگاه خردمندانه به آینده را وارد فضای عمومی کند.

«آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۷» با مشارکت و همراهی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، پژوهشکده آینده‌پژوهی سلامت، اندیشکده تدبیر آب ایران، بنیاد دعبل خزاعی، شرکت دیتاک، پایگاه اینترنتی دیتاویز، مجموعه پایگاه‌های اینترنتی سیویلیکا، پایشگاه ملی مسائل آینده ایران (پامان)، موسسه دانش و اندیشه راهبردی دایره در کنار گروه تحقیقاتی آینده‌بان انجام شده است.

این گزارش علمی را آینده بان در قالب فایل پی.دی.اف منتشر کرده و نسخه کامل آن از طریق لینک‌های زیر به صورت رایگان قابل دریافت است.

لینک اول | لینک دوم

(هردو لینک امکان دسترسی به یک فایل را فراهم می‌ کند، به جهت سهولت دسترسی در دو نشانی مختلف فایل در دسترس قرار گرفته و قابل دریافت است.)

 

وب‌سایت اختصاصی پروژه «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۷» به‌نشانی www.ifs1397.ir در دسترس است.