گروه «آینده‌پژوهی فرهنگ و ارتباطات و جامعه» به عنوان یک گروه  تخصصی در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات آغاز به کار می‌کند.

همزمان با یازدهم اسفندماه معادل با اول مارس، روز جهانی آینده، هیئت مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات پیشنهاد تشکیل گروه تخصصی «آینده‌پژوهی فرهنگ و ارتباطات و جامعه» را تصویب کرد.

در برنامه پیشنهادی از سوی موسسان این گروه آمده است:
«آینده‌پژوهی به عنوان یکی از حوزه‌های میان رشته‌ای پژوهشی و آموزشی، در سال‌های گذشته در ایران و جهان در حال گسترش بوده است. این حوزه بین‌رشته‌ای به عنوان چتری روشی و نظری، با استفاده از پژوهش‌ها و دستاوردهای حوزه‌های گوناگون و با رویکردی کل‌نگرانه تلاش می‌کند آینده های مختلف ممکن، محتمل و مطلوب را ترسیم کند تا در قالب سناریوهای مختلف، آمادگی لازم برای ورود به جهان فردا در دولت، بخش خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد و عموم شهروندان به وجود آید. یکی از مسیرهای برساخت جهانی‌ بهتر توجه دادن همه به نقش‌ حساس و سرنوشت‏ساز امروز در شکل‌دادن به آینده و آشنایی با مهم‌ترین دستاوردها و تحولات آینده‌ساز است.
انجمن‌های علمی یکی از بهترین راه‌های تشکل‌یابی اجتماعی است که می‌تواند پیوند بین دولت و حوزه عمومی را در سطحی نهادی و سازمانی برقرار کند. بر همین اساس تشکیل گروه آینده‌پژوهی در انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات نیز می‌تواند گامی هرچند کوتاه برای رسیدن به این هدف باشد.
در قدم اول تشکیل این گروه، همچون دیگر فعالیت های علمی، امیدواریم علاوه بر مرور تجربیات بدست آمده، از طریق قالب‌هایی بستر گفت‌وگوی هدف‌مند در این زمینه را با مشارکت همه اصحاب حل و عقد تا رسیدن به اجماعی حداقلی درباره موضوعات مرتبط تدارک بینیم.»

این گروه تخصصی برگزاری نشست‌های هم‌‏اندیشی به‌منظور طرح تجربه‌‏های عملی در حوزه آینده‌‏پژوهی را در دستور کار خود قرار داده و با برگزاری نشستی به‌بهانه «گرامی‌داشت روز جهانی آینده» در دانشگاه تهران رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

اولین نشست روز یکشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۴ ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن کنفرانس انجمن‌های دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزا می‌شود که حضور در آن برای همه علاقه‌‏مندان آزاد است.

آدرس دقیق محل برگزاری این نشست به شرح زیر است: بزرگراه جلال آل احمد، پل نصر (گیشا)، جنب دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیم طبقه اول، سالن کنفرانس انجمن‌ها