نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت موضوع آینده‌نگری و برنامه‌ریزی، حوزه تصمیم‌گیری کشور نیازمند تاسیس یک دانشگاه آینده پژوهی است.

به گزارش خبرگزاری میزان، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد در همایش آینده پژوهی، فرهنگی و اجتماعی که با حضور جمعی از مسئولان کشور و استانی در سالن جلسات دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع آینده‌نگری و برنامه‌ریزی، حوزه تصمیم‌گیری کشور نیازمند تاسیس یک دانشگاه آینده پژوهی است.

وی با بیان این نکته که باید از ظرفیت‌های مراکز عملی و دانشگاهی در توسعه کشور استفاده کرد، افزود: تدوین برنامه‌های دقیق و کاربردی در تمامی امور نیازمند بررسی تمام ابعاد جامعه است در همین راستا باید مراکزی به صورت تخصصی به آینده‌نگری بپردازند تا بتوان مسیر توسعه و پیشرفت کشور را هموار کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان قزوین در حوزه کشاورزی باید زمینه توسعه بخش کشاورزی در قزوین فراهم شده و برنامه‌های استان در این مسیر تدوین شود.

وی با تاکید به جلوگیری از بیابانی شدن اراضی استان قزوین، بیان کرد: شرایط کنونی استان قزوین طوری رقم خورده که باید برای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی قزوین هزینه زیادی را بپردازیم این درحالی است قزوین جزو مناطق کشاورزی در کشور بوده و از بین بردن آب و خاک آن می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به استان وارد کند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: استانی که بیشترین ظرفیت‌هایش در حوزه کشاورزی است نباید با از بین برد ظرفیت‌های و منابع آن برای فعالیت‌های دیگر برنامه‌ریزی کرد زیرا اگر در برای همان حوزه سرمایه‌گزاری شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از جمله برنامه‌های قابل پیگیری برای استان قزوین به تاسیس کتابخانه تخصصی آثار فاخر شخصیت‌های برجسته قزوینی اشاره کرد و گفت: سبقه تاریخی و فرهنگی استان قزوین سبب شده تا این استان زادگاه بزرگان و اندیشمندان بسیاری باشد در همین راستا باید کتابخانه‌ ویژه‌ای برای جمع آوری آثار فاخر در قزوین راه‌اندازی شود.

سایر سخنرانان

استاندار قزوین هم از آینده پژوهی به عنوان راهی ضروری برای تحقق دستیابی به توسعه و پیشرفت استان یاد کرد.

مرتضی روزبه افزود: تقویت زیرساخت های فرهنگی تنها با برگزاری همایش و نشست محقق نمی شود بلکه به اقدامات کارشناسی و تخصصی بر اساس نظام برنامه ریزی همراه با تدبیر نیازمند است و در این میان آینده پژوهی باید مورد عنایت جدی برنامه ریزان و مدیران قرار گیرد.

نائینی رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی هم با اشاره به چالش های پیش روی فرهنگ در جهان امروز گفت: آینده پژوهی فرهنگی و اجتماعی می تواند تهدیدهای این حوزه را به حداقل برساند.

همچنین قاسمی رئیس مرکز پژوهش آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی هدف از برگزاری این همایش را شناسایی دقیق وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان در راستای تدوین سیاست های کلان عنوان کرد.

قاسمی افزود: از ۵۵ مقاله ارسال شده به دبیرخانه این همایش ۴۲ مقاله در سه نشست تخصصی ارائه شد.