همایش آینده پژوهی فرهنگی و اجتماعی استان قزوین روز دوشنبه ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۹۴ برگزار می‏ شود.

دکتر حاکم قاسمی، دبیر همایش آینده پژوهی فرهنگی و اجتماعی بیان داشت: این همایش با همکاری استانداری، شهرداری و سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی از ساعت ۸ الی ۱۲ در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار می شود.

وی افزود: این همایش با محوریت آینده پژوهی فرهنگی و اجتماعی قزوین برگزار می شود و به دنبال فرهنگ سازی برنامه ریزی در زمینه فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر،ملی و فراملی است که امیدواریم بتواند در ارایه راهکار و انتخاب اولویت های فرهنگی و اجتماعی قزوین موثر باشد.

دکتر حاکم قاسمی اظهار داشت: این همایش با اعلام  و انتشار فراخوان برگزاری همایش  کار خود را آغاز کرد که ۵۵ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری آنها، ۴۴ مقاله برای ارایه در همایش پذیرفته شد.

دکتر قاسمی ادامه داد: در این همایش ۱۱ مقاله بصورت شفاهی ارایه و بقیه مقاله ها در قالب مجموعه مقالات چاپ خواهند شد.

رییس پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه، فرهنگ و آینده آن را از متغیرهای مهم برای شناخت جامعه و تحولات آن دانست و گفت: کاربردها، روش ها و مفاهیم آینده پژوهی در سیاست گذاری فرهنگی از جایگاه ویژه کاربردی برخوردار است و این عرصه به دنبال شناخت آینده فرهنگ به منظور استفاده در سیاست گذاری ها است.

وی افزود: آینده پژوهی مجموعه مطالعات و فعالیت های علمی و نظام مند است تا آینده های محتمل را به منظور رسیدن به آینده مطلوب شناسایی کند.

دکتر قاسمی بیان داشت: فعالیت آینده پژوهی شناخت آینده های بهتر و تاثیرگذاری در جهت شکل دهی به این آینده مطلوب است. که مطمئنا برگزاری چنین همایش هایی نقش موثری در تدوین سیاست های کلان استان داشته و در سیاستگذاری ها، تصمیم گیری ها و اجرای سیاست ها مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود: گرچه انتظار نداریم با برگزاری یک همایش تمام مسایل استان برطرف شود اما این همایش ها فرصت مناسبی برای دو گروه متخصصین و صاحبنظران وهمچنین کارشناسان و مدیران و برنامه ریزان استان است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های آموزشی و پژوهشی پژوهشکده آینده پژوهی گفت: گروه پژوهشی آینده پژوهی از سال ۸۸ با هدف آموزش و گسترش مبانی دانش آینده پژوهی، برای بررسی موضوعات و مسائل پیچیده کشور در آینده در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) راه اندازی شد تا فضای علمی و دانشگاهی برای ورود به عرصه آینده نگاری در کشور فراهم شود.

دکتر قاسمی گفت: تاکنون پنج دوره پذیرش دانشجو در مقطع دکترای آینده پژوهی داشته ایم  که تاکنون ۷ نفر از آنها به عنوان اولین فارغ التحصیلان رشته آینده پژوهی در کشور موفق به دریافت دکترا شده اند و برای فعالیت های پژوهشی نیز گام های مهمی برداشته شده است که برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی و نیز همایش های علمی و تخصصی از جمله فعالیت های پژوهشی این مرکز است.

وی برگزاری همایش های استانی، ملی و بین المللی را از جمله فرصت های مهم برای شناساندن این رشته پژوهشی عنوان کرد و افزود: پس از همایش آینده پژوهی فرهنگی و اجتماعی همایش های دیگری نیز در محورهای مختلفی مانند صنعت، تجارت و سرمایه گذاری، محیط زیست و آب و سلامت و بهداشت پیش بینی شده است که بتدریج در سال جاری برگزار می شوند.