از این پس والدین نوزاد تازه به دنیا آمده این امکان را خواهند داشت تا از بیماری هایی که ممکن است فرزندشان در آینده به آنها مبتلا شود آگاه گردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اینکه هر پدر و مادری بتواند از این موضوع آگاه شوند که در آینده نوزاد تازه متولد شده شان با چه اختلالاتی ممکن است مواجه شود، رویدادی مهم در علم پزشکی محسوب می شود. اهمیت این موضوع از آن جهت است که والدین با آگاهی کامل از این موضوع می توانند بهترین تصمیم را برای آینده سلامت نوزادشان بگیرند.

به زودی گروهی از پزشکان در بوستون آمریکا پروژه ای موسوم به BabySeq را آغاز می کنند که طی آن ژنوم نوزادان تازه متولد شده توالی سازی می شود تا در نهایت نشانه هایی از بیماریها و اختلالاتی که ممکن است در آینده به آنها مبتلا شوند از هم اکنون مشخص گردد.

رابرت گرین از اساتید مدرسه پزشکی هاروارد که با این پروژه همکاری دارد می گوید: در سالهای گذشته همواره در نوعی بن بست قرار داشته ایم زیرا فناوری هایی برای دستیابی به اطلاعات مربوط به سلامت افراد در آینده در اختیار داشتیم اما همواره مسایلی در میان بوده که امکان استفاده از آنها را نداشته ایم.

در این پروژه محققان ۱۷۰۰ ژن کددار پروتئینی را مورد بررسی دقیق قرار می دهند که به طرز چشمگیری با بیماریهایی در ارتباطند که از دوران کودکی آغاز می شوند.

در این پروژه تلاش می شود تا جهش های ژنتیکی مرتبط با بیماریهای به خصوص دوران کودکی و ژنهای در ارتباط با آنها شناسایی شود.

با آگاهی از این اطلاعات، والدین می توانند خود را بهتر از هر زمان دیگری برای رویارویی با بیماریهای احتمالی که در آینده ممکن است فرزند خردسالشان به آنها مبتلا شود آماده کنند.