گروهی از اخترشناسان کاملترین نقشه سه بعدی کیهان را تهیه کرده اند. این نقشه به درک بهتر آنها از ماده تاریک و ارایه توضیحی مناسب برای آن منجر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اخترشناسان دانشگاه واترلو پس از مدتها کار و مطالعات جامع، کاملترین نقشه سه بعدی کیهان را تا به امروز تهیه کرده اند. این نقشه توضیح می دهد که ماده معمولی چگونه در فضایی در ازای حدود یک میلیارد سال نوری از زمین منتشر می شود.

همچنین این نقشه به دانشمندان در دستیابی به درک بهتری از ماهیت و توزیع ماده تاریک کمک زیادی می کند.

بر اساس این نقشه می توان برای اینکه کهکشانها به سوی ساختاری بی قاعده در حال حرکت و گسترش هستند توضیحی مناسب ارایه کرد.

اصل کیهانشناختی بیان می کند زمانی که عالم در مقیاس بسیار بزرگ دیده می شود، ماده به طور همجنس در سراسر آن منتشر می شود. این نکته در عین حال به معنای آن نیست که چگالی عالم در هر نقطه در فضا مشابه هم باشد.

همانطور که قابل پیش بینی است این نقشه از تمرکز کهکشانهای مختلف در سراسر عالم پرده بر می دارد و این درحالی است که الگوی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

مناطقی از عالم که تمرکز بالایی از کهکشان در آنها وجود دارد به رنگ سفید و قرمز هستند درحالی که مناطق دارای تمرکز کمتری از کهکشان به رنگ آبی تیره نمایش داده شده است. در این نقشه منطقه قرمزرنگی در ابرخوشه Shapley دیده می شود که ۶۵۰ میلیون سال از زمین فاصله دارد. این منطقه از نقشه دربرگیرنده بزرگترین مجموعه کهکشانها در اطراف عالم شناخته شده ما محسوب می شود.