نشست تخصصی آینده پژوهی ایران ۹۴ (بررسی مهم‏ترین مسائل ایران در سال ۱۳۹۴) روز دوشنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت با سخنرانی آقایان حامد طالبیان و محمد مهدی مولایی، از اعضای گروه پژوهشی آینده بان، در پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، طالبیان در این نشست تخصصی بیان داشت: پروژه آینده ‏پژوهی ایران ۱۳۹۴ دومین پروژه‏ آینده‌ پژوهی سالانه ‌‌ای است که گروه آینده ‌بان در ابتدای هر سال منتشر می‏ کند. این پروژه‏ سالانه در مسیر تحقق هدف کلان آینده‌ بان است که قصد دارد نگاه خردمندانه به آینده را وارد فضای عمومی کشور کند و در مسیر تحقق شعار «آینده‏ بهتر برای همه» قدم بردارد.

طالبیان اعلام کرد: بر اساس نتایج حاصل از اجرای پروژه آینده پژوهی ایران ۱۳۹۴، مهم‏ترین مسائل و متغیرهایی که در سال ۱۳۹۴، ایران با آن روبروست مشخص شده است. طبق این پژوهش ۱۰۰ مسئله اول ایران، شناسایی و معرفی شده اند که ۱۰ مسئله اول به ترتیب عبارتند از:
۱٫ سرنوشت پرونده هسته ای
۲٫ نرخ رشد سرطان
۳٫ آلودگی هوای کلان شهرها
۴٫ قیمت نفت و بازار جهانی آن
۵٫ وضعیت منابع زیر زمینی آب
۶٫ داعش و فعالیت های آن
۷٫ انتخابات مجلس شورای اسلامی
۸٫ خشکسالی گسترده
۹٫ بیماریهای ناشی از آلودگی هوا
۱۰٫ یأس و سرخوردگی جوانان

در بین مسائلی که ایران در سال ۹۴ با آن روبروست برخی از مسائل از تأثیرگذاری بیشتری برخوردارند و برخی مسائل تأثیر پذیرترند. برابر نتایج بدست آمده از طرح پژوهشی آینده پژوهی ایران ۱۳۹۴، مهم‏ترین مسائل ایران ۱۳۹۴ که بیشترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری را بر سایر متغیر ها دارند عبارتند از «انتخابات مجلس شورای اسلامی»، «نزاع های سیاسی جریان های قدرت» و «سرمایه اجتماعی» و از سوی دیگر متغیر هایی وجود دارد که اثر گذاری بسیار بالایی برسیستم و سایر متغیر ها دارند ولی تاثیر پذیری چندانی از متغیرها اثر گذار ندارند. مهم ترین متغیرها از این نوع «سرنوشت پرونده هسته ای ایران» و قیمت جهانی نفت هستند. پس از این دو متغیر «داعش» با اهمیت کمتری قرار دارد.

طالبیان درباره چگونگی اجرای طرح پژوهی آینده پژوهی ایران ۹۴ این گونه توضیح داد: در اجرای پروژه آینده پژوهی ایران ۹۴ مهم‏ترین سوال این است که، مهم‏ترین چالش‏ ها و مسائل (متغیرهای) تأثیرگذاری که ایران در سال ۱۳۹۴ با آن مواجه است کدامند؟ روند اجرای طرح بدین شکل بود که بر اساس این سوال، یک پرسشنامه آنلاین طراحی و در فضای اینترنت منتشر شد. در این پرسشنامه هر پاسخ ‏دهنده می‏توانست ۱۰ مسئله‏ مورد نظر خود همراه با توضیحات مربوط به آن را ثبت کند. همچنین پرسش‏ هایی درباره‏ تحصیلات، حوزه‏ فعالیت حرفه ‏ای، و سایر مشخصات پاسخ‏ گویان نیز طرح شده بود. بدین ترتیب دور اول آینده پژوهی به ‌منظور شناسایی مهم‏ترین چالش‏ها و مسائل (متغیرهای) ایران در سال ۱۳۹۴ از طریق یک پرسشنامه‏ باز انجام شد. در دور دوم آینده‏ پژوهی مسائل ایران در سال ۱۳۹۴، به اولویت‏ بندی مسائل و متغیرها اختصاص داشت. مجموع موارد مطرح شده در دور اول جمع ‏‏بندی شده و برای اولویت‏ بندی و شناسایی مهم‏ترین ‏ها به تعدادی از کارشناسان عرضه شد. دور سوم آینده‏ پژوهی ایران سال ۱۳۹۴ از ۱۲ تا ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۳ برگزار شد. در این مرحله کارشناسان در قالب پنل‏‏ های خبرگان، اثرات متقابل ۱۰۰ متغیر را مشخص می ‏‏کردند تا شبکه‏ روابط بین مسائل ایران در سال ۱۳۹۴ مشخص شود. در این مرحله گروه تحلیل‏گران نرم ‏افزاری آینده ‏بان با به‏ کارگیری روش‏های مختلف تحلیل متقاطع از جمله تحلیل ساختاری، تحلیل ساختاری فازی، تحلیل شبکه و غیره و همچنین نر‏م ‏افزارهای مختلفی از جمله میک‏مک، یو.سی.نت، ویزون، اف.ال.میک‏مک و غیره نتایج مورد نظر را فراهم آوردند.

در پایان نشست نیز مولایی به تعدادی از پرسش های مطرح شده درباره پروژه آینده پژوهی ایران ۱۳۹۴، روش شناسی آینده پژوهی و همچنین سناریوهای آینده ایران پاسخ داد.

پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) به عنوان اولین پژوهشکده آینده پژوهی در سطح کشور و منطقه با هدف دیده بانی و رصد تحولات مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و به منظور توسعه و شکوفایی کشور، هم زمان با بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین افتتاح شده است. در این پژوهشکده سه گروه پژوهشی آینده‌نگاری، آینده‌پژوهی فرهنگی ـ اجتماعی و آینده پژوهشی جهان اسلام و روابط بین‌الملل مشغول فعالیت هستند.

آینده‏ پژوهی ایران ۱۳۹۴، دومین پروژه‏ آینده ‌پژوهی سالانه ‌‌ای است که گروه پژوهشی-رسانه ای آینده‌ بان در ابتدای هر سال منتشر کرده است. این گزارش را آینده بان در ۱۴۸ صفحه و در قالب فایل پی.دی.اف به صورت رایگان منتشر کرده و از طریق لینک‌های زیر قابل دریافت است.

لینک اوللینک دوم

اطلاعات بیشتر از طریق نشانی زیر قابل دسترس است:

http://www.ayandeban.ir/iran1394