مدیر طرح و برنامه و سیاست گذاری امور پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از برگزاری ۱۶ همایش علمی-تخصصی، ۱۷ کارگاه آموزشی و همچنین سلسله نشست‌های هم‌اندیشی با حضور خبرگان توسط این مرکز در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری موج، حمیدرضا سفاری با اعلام این خبر و با تأکید بر کیفی سازی فعالیت‌های پژوهشی در سال ۹۴ عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، امسال ۳۸ عنوان طرح پژوهشی نیز در امور مناطق پیگیری می‌شود.

مدیر طرح و برنامه و سیاست‌گذاری امور پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در ادامه با اشاره به کاربست عملی نتایج پژوهش‌ها در مدیریت شهری گفت: به باور ما، تمام اقدامات پژوهشی که در مرکز مطالعات انجام می‌شوند، کاربست‌پذیر هستند، اما؛ این نکته که تا چه اندازه این پژوهش‌ها در عمل اجرا می‌شوند، به باور مدیران ارشد دستگاه بهره‌بردار، سفارش‌ دهنده یا ذینفع مربوط است.

سفاری خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۶۱ جلسه کمیته تخصصی به‌ منظور بررسی پروژه‌های مطالعاتی در مرکز برگزار شد که در هرکدام از آن‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ نفر-ساعت کار کارشناسی صورت گرفت. در مجموع نیز حدود ۱۵۰۰ نفر-ساعت کار تخصصی به‌ منظور رهگیری و رصد حجم عمده فعالیت‌های مرکز در حوزه سیاست‌گذاری پژوهش‌ها انجام شد.

مدیر طرح و برنامه سیاست‌گذاری امور پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران همچنین از ایجاد کرسی‌های آینده‌پژوهی در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خبر داد و گفت: یکی از هدف‌گذاری‌های مهم مرکز در این دوره، توجه خاص به حوزهٔ آینده‌پژوهی در مدیریت شهری است.

سفاری در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، اجرای سه طرح آینده‌پژوهی را در دست انجام داریم. به‌طور مثال، در حوزهٔ اجتماعی و فرهنگی با همکاری دانشگاه امام خمینی قزوین به دنبال بررسی راهکارهای توسعه شهر خلاق هستیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۱۳۹۵ تعداد فعالیت‌های مبتنی بر آینده‌پژوهی در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران افزایش چشمگیری یابد، گفت: به دنبال آن هستیم تا مسائل اقتصادی شهر تهران را آینده‌نگاری کنیم. یقیناً، نوسانات اقتصادی در طول سالیان آینده تأثیرات منفی و مثبت خاصی بر سطح کیفی و کمّی خدمات مدیریتی می‌گذرانند.

مدیر طرح و برنامه سیاست‌گذاری امور پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در پایان با اشاره به راه‌اندازی سامانه پژوهش‌یار در راستای اجرای سیاست‌گذاری‌های پژوهشی مرکز عنوان کرد: با ایجاد درگاه پژوهش‌یار در پرتال شهرداری تهران در تلاش هستیم تا فعالیت‌های تحقیقی در حال انجام یا اتمام یافته در مجموعه شهرداری را به شکل هماهنگ و منظم جلو ببریم و گزارش‌های دقیق مدیریتی را از طریق این سامانه دریافت کنیم.