نتایج گزارش علمی «آینده پژوهی ایران ۱۳۹۴» که در آن ۱۰۰ متغیر کلیدی مطالعه شده نشان می دهد «سرنوشت پرونده هسته ای» تاثیرگذارترین و «وضعیت سرمایه اجتماعی» تاثیرپذیرترین مسائل ایران در سال ۱۳۹۴ خواهند بود.

در این پژوهش، ۱۰۰ متغیرکلیدی ایران در حوزه های مختلف بر اساس اصول علمی آینده پژوهی و به ‏کارگیری روش‏ های مختلفی از جمله نظرسنجی شهروندی، دریافت نظرات متخصصان، پنل های خبرگان، تحلیل اثرات متقابل، تحلیل ساختاری، تحلیل ساختاری فازی، تحلیل شبکه و غیره مورد توجه قرار گرفته اند.

پس از انجام تحلیل های کیفی و کمی روی ۱۰۰ متغیر که بر نظرات متخصصان بنا شده، با به کارگیری نر‏م‏ افزارهای تخصصی از جمله میک.‏مک، یو.سی.نت، ویزون، اف.ال.میک.‏مک و غیره نقشه وضعیت ساختاری متغیرهای ایران در سال ۱۳۹۴ ترسیم شده است. تحلیل‏ های ساختاری نیز امکان تحلیل یک‏پارچه متغیرهای یک سیستم را فراهم آورد تا موقعیت هر متغیر روی نقشه‏ اثرات متقابل شکل بگیرد. این تحلیل، متغیرهای ایران ۱۳۹۴ را بر اساس میزان تاثیرگذاری بر و تاثیرپذیری از سایر متغیرها در چهار ناحیه قرار می دهد.

sa

با جمع ‏بندی نتایج می ‏توان گفت مهم ‏ترین متغیرهای ایران ۱۳۹۴ که بیشترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را بر سایر متغیرها دارند، عبارتند از «انتخابات مجلس شورای اسلامی»، «نزاع‌های سیاسی جریان‏ های قدرت» و «سرمایه‏ اجتماعی».

 از سوی دیگر متغیرهایی وجود دارند که اثرگذاری بسیار بالایی بر سیستم و سایر متغیرها دارند ولی تأثیرپذیری چندانی از متغیرهای درون سیستم ندارند. همان‏ طور که از ماهیت این متغیرها بر می ‏آید، همه‏ آن‌ها در حوزه‏ بین‏ الملل قرار دارند و عوامل فرامرزی که خارج از سیستم ایران هستند، بر این متغیرها اثرگذار هستند. مهم‏ ترین متغیرها از این نوع «سرنوشت پرونده هسته‏ ای ایران» و «قیمت جهانی نفت» هستند. پس از این دو متغیر «داعش» با اهمیت کمتری قرار دارد.

 دسته سوم متغیرهای قابل ‌توجه اثرگذاری کمتری داشته ولی اثرپذیری بالایی از سیستم دارند. این متغیرها عبارتند از متغیرهای «یأس و سرخوردگی جوانان»، «باور افکار عمومی به توانایی دولت در رفع مشکلات»، «پیاده ‌سازی اقتصاد مقاومتی»، «نارضایتی عمومی از وضع زندگی»، «باور مردم به سخنان مسئولان حکومتی» و «چالش ‌های قومی-محلی».

 دسته‏ چهارم متغیرها نسبت به سه گروه قبلی اثرگذاری و اثرپذیری کمتری دارند. حدود ۹۰ متغیر از ۱۰۰ متغیر اصلی کشور در این ناحیه قرار می ‏گیرند. با این وجود در میان حدود ۹۰ متغیر، دو مورد از اهمیت بیشتری برخوردارند که عبارتند از: «قطبی‏ شدگی جامعه» و «تنش میان فرهنگ رسمی و غیررسمی در حوزه سبک زندگی». سایر متغیرها نیز کم و بیش بر متغیرهای سیستم اثرگذار بوده و از متغیرهای سیستم اثر می‏ پذیرند.

آینده‏ پژوهی ایران ۱۳۹۴، دومین پروژه‏ آینده ‌پژوهی سالانه ‌‌ای است که گروه پژوهشی-رسانه ای «آینده‌ بان» در ابتدای هر سال منتشر می‏ کند. این پروژه‏ سالانه در مسیر تحقق هدف کلان «آینده‌ بان» است که قصد دارد نگاه خردمندانه به آینده را وارد فضای عمومی کشور کند و در مسیر تحقق شعار «آینده بهتر برای همه» قدم بردارد. سال گذشته در «آینده‌ پژوهی ایران ۱۳۹۳» تعداد ۱۰ مسئله سال تحلیل شده بود.

این گزارش علمی را آینده بان در ۱۴۸ صفحه و در قالب فایل پی.دی.اف منتشر کرده و نسخه کامل آن از طریق لینک‌ های زیر به صورت رایگان قابل دریافت است.

 لینک اوللینک دوم

اطلاعات بیشتر از طریق نشانی زیر قابل دسترس است:

                    http://www.ayandeban.ir/iran1394