دور دوم نظرسنجی «آینده پژوهی ایران سال ۱۳۹۴» آغاز شد.

در دور دوم لیست چالش ها و مسائل (متغیرهای) ایران ۱۳۹۴ که از نظرسنجی دور اول بدست آمده است، اولویت‏ بندی خواهد شد تا مهم‏ ترین مسائل مشخص شوند.

در دور نخست که از روز ۱۲ بهمن‏ ماه ۱۳۹۳ آغاز و تا روز ۲۴ بهمن‏ ماه ۱۳۹۳ انجام شد، همه شهروندان علاقه‌مند به پیش‌نگری  مسائل اصلی و چالش‌های پیش روی کشور می‌توانستند با مراجعه به فرم آنلاین نظرسنجی نظرات‏ شان را ثبت کنند. در نتیجه این نظرسنجی مشارکت‏ کنندگان صدها مورد پیش‌ نگری درباره چالش ها و مسائل (متغیرهای) ایران ۱۳۹۴ ارائه کردند که مجموع این موارد گردآوری شد. از میان صدها مورد مطرح شده در دور اول، پس از ترکیب هم پوشانی‏ ها، حذف موارد بی ارتباط و مبهم و انجام اصلاحات لازم، در نهایت ۱۶۹ متغیر تاثیرگذار بر آینده ایران در سال ۱۳۹۴ استخراج شد. در این مرحله متغیرهای اقتصادی ۲۲ مورد، سیاسی ۱۸ مورد، اجتماعی ۳۶ مورد، فرهنگی ۱۹ مورد، سلامت ۱۵ مورد، صنعت ۷ مورد، دین ۶ مورد، محیط زیست ۱۴ مورد، علم و فناوری ۱۳ مورد و بین الملل ۱۹ مورد بود که همگی آن‌ها برای مرحله دوم در لیست قرار گرفت.

دور دوم آینده‏ پژوهی مسائل ایران در سال ۱۳۹۴، به اولویت‏ بندی مسائل و متغیرها اختصاص دارد. مجموع موارد مطرح شده در دور اول جمع‏ بندی شده و برای اولویت بندی و شناسایی مهم‏ ترین‏ها به تعدادی از کارشناسان عرضه شده است. بر خلاف دور اول که شرکت آن برای همه علاقه‏ مندان آزاد بود، در این دور از تعداد محدودی از کارشناسان شرکت‏ کننده در دور اول برای نظرخواهی دعوت شده اند. بر اساس مشخصات کارشناسانی که در دور اول نظرسنجی شرکت‏ کرده بودند، تعداد محدودی از آنها که فعالیت‏ های چندرشته‏ ای داشته و نگرش کل‏ نگرانه به مجموع مسائل دارند برای شرکت در دور دوم دعوت به عمل آمده است.

در دور دوم، پاسخ‏گویان اهمیت هر یک از ۱۶۹ مورد را از طریق امتیازدهی مشخص می‏ کنند تا در نهایت اولویت‏ بندی مسائل مشخص شود. پاسخ‏گویان به هر مورد امتیازی از ۰ تا ۱۰ خواهند داد. عدد ۰ به معنای بی‏ اهمیت بودن مورد برای ایران در سال آینده است و اعداد یک تا ۱۰ میزان اهمیت را از خیلی کم به خیلی زیاد مشخص می‏ کنند.

آینده‏ بان، دور دوم آینده‌‏ پژوهی مسائل ایران در سال ۱۳۹۴ از روز ۵ اسفند تا روز ۸ اسفند ۱۳۹۴ انجام خواهد داد. پس از مشخص‏شدن نتایج اولویت‏ بندی متغیرها، دور سوم به‏ منظور شناسایی اثرات متقاطع انجام خواهد شد.

توضیحات بیشتر درباره گزارش سال آینده را در این لینک مشاهده کنید:
www.ayandeban.ir/iran1394