استاندار گلستان گفت: دریای خزر به دلیل میزان آلودگی، دچار بحران شدید است و نیاز جدی به مدیریت بحران دارد.

به گزارش ایسنا، حسن صادقلو در سومین اجلاس هم اندیشی ملی خزر اظهار کرد: پس از سالیان دراز بالاخره استان گلستان جزء استانهای خزری محسوب شده و از این بابت خوشحالیم اما به واقع ما با دیگر استان‌های خزری دچار گپ بزرگ تاریخی هستیم. مسائلی همچون وزش بادهای شمال غربی به شمال شرقی و شیب دریایی به سمت استان ما در تشدید آلودگی‌ها به سمت گلستان موثر بوده و این استان را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

وی با اشاره به سهم کشورهای حوزه دریای خزر و میزان آلاینده‌های ورودی آنها به این دریا گفت: باید در نشست‌های منطقه‌ای با ایجاد حساسیت و بایدها و نبایدها کشورهای منطقه را نسبت به آلودگی این دریا حساس کنیم. پایین آمدن سطح آب دریای خزر مشکلاتی را در پروژه های اقتصادی استان ایجاد کرده است. پس رفت ۵ کیلومتری آب دریای خزر در منطقه گمیشان سبب شده پروژه ۴۰۰۰ هکتاری پرورش میگو با مشکلاتی روبرو شود و برای رساندن آب به آن، کانالی حفر شود.

سالانه ۲۰ تن روغن به دریای خزر سرازیر می‌شود

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه سالانه تنها ۲۰ تن از انواع روغن به دریای خزر سرازیر می‌شود، گفت: روند پیش رو موجب می‌شود در آینده، دریای خزر به یک ماندآب و گندآب تبدیل شود و پدیده خشکسالی ساحلی رخ دهد.

دریای خزر تبدیل به یک زباله دان شده است

همچنین در این نشست آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان اظهار کرد: امروز جان دریای خزر در خطر است و بنده برای آینده این دریا احساس خطر می‌کنم. متاسفانه برخورد خوبی با دریا نشده و دریای خزر تبدیل به یک زباله دانی شده است و بر این باوریم که باید کاری جدی و اساسی در این حوزه صورت گیرد.

گلستان در حالی میزبان سومین اجلاس هم اندیشی دریای خزر است که اولین اجلاس در سال ۱۳۸۸ و در استان گیلان برگزار شده و استان مازندران میزبان دومین اجلاس در سال ۱۳۹۱ بوده است.