آینده‌پژوهان و نخبگان فناوری‌های نوین در جریان برگزاری  نخستین همایش آینده‌پژوهی و فناوری‌های نوین بر لزوم تلاش پژوهشی و جهاد علمی همه جانبه در مسیر پیشرفت و توسعه کشور تاکید کردند.

به گزارش فارس از اصفهان، اساتید و دانشجویان و نخبگان آینده‌پژوهی و فناوری‌های نوین، امروز در پژوهشگاه شاخص‌پژوه ضمن اجرای برنامه‌ها و سخنرانیها و پانل‌های تخصصی در نخستین همایش آینده‌پژوهی در فناوری‌های نوین بر لزوم اجرای مسائلی در مسیر جهاد علمی کشور و حل مشکلات عرصه علم وفناوری تاکید کردند و منشور و میثاق‌نامه‌ای را تایید و تنظیم کردند.

شرکت‌کنندگان این همایش تاکید کردند: کشور عزیزمان ایران از جمله کشور های در حال توسعه است، لذا بر اساس اسناد بالادستی جهت دستیابی به آینده‌ای روشن‌تر برای مقابله با چالش‌های موجود در عرصه‌های مختلف، عزم ملی و برنامه‌ریزی منسجم همه جانبه با نگاهی آینده‌پژوهانه و با حضور مراکز پژوهشی و علمی تخصصی امری ضروری است.

آینده‌پژوهی در حوزه‌های علوم فناوری، بالاخص فناوری‌های نوین و هم‌گرا بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. چرا که در نظر گرفتن این علوم، به رشد و تعالی سلامت جامعه و بالطبع پرورش تفکرات سالم کمک شایانی خواهد کرد.

در بند دیگری از این منشور آمده است: ایجاد مراکز فعال در حوزه آینده‌پژوهی در فناوری‌های نوین همواره می‌بایستی با به‌کارگیری استعدادهای پویا در کشور، به بررسی زیرساخت‌‌های لازم در فناوری‌های نوین پرداخته تا به این ترتیب زمینه ترویج فناوری‌های نوظهور مهیا شود.

شرکت‌کنندگان در این همایش بر اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و پژوهشگر در زمینه گسترش علوم و فناوری‌های نوظهور تأکید می‌کنند و در این زمینه ایجاد رشته و گرایش‌های مستقل و مرتبط با این حوزه در سطوح مختلف تحصیلات عالی، جهت ارتباط با مراکز بین‌المللی مربوطه و سرمایه‌گذاری دراز‌مدت در آن از اهمیت اساسی برخوردار است.

در ادامه این میثاق‌نامه آمده است: در بحث فناوری‌های نوین رصد علم و فناوری، آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی جزء اهداف پژوهشکده فناوری‌های نوین پژوهشگاه شاخص‌پژوه می باشد. به این ترتیب در همایش‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شود، هدف اولیه بسط و توسعه صنعت فناوری‌های نوظهور است.

آینده‌پژوهان و نخبگان فناوری‌های نوین کشور در پایان خاطر ‌نشان کردند: ایجاد دبیرخانه دائمی همایش فناوری‌های نوین در پژوهشگاه شاخص‌پژوه، به منظور پیگیری مصوبات و برنامه‌های همایش و نظرات اندیشمندان مورد تاکید و اهمیت است و از کلیه اندیشمندان دعوت می گردد به منظور پیشبرد اهداف این دبیرخانه، نظرات و پیشنهادهای کاربردی خود را در قالب اتاق فکر، که وظیفه تهیه بانک اطلاعات و برگزاری جلسات هماهنگی و پل ارتباطی میان نخبگان و مدیران کشور را ایفا می‌نماید، به صورت منظم و ادواری ارائه کنند.