بزرگ ترین بانک ژاپن اعلام کرد از سال جاری میلادی روبات بانکدار “نائو” را در شعبه های بانکی خود به کار خواهد گرفت.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه گاردین بریتانیا روبات نائو که ۵۸ سانتی متر قد دارد و توسعه آن کار مشترک یک شرکت ژاپنی و فرانسوی است قرار است از ماه آوریل سال جاری در یک یا دو شعبه  “سافت بانک” ژاپن در گروه مالی میتسوبیشی کار آزمایشی خود را آغاز کند.

مقامات این بانک ژاپنی اعلام کرده اند پس از آغاز آزمایشی این روبات و با آزمودن قابلیت های آن قرار است تعداد بیشتری از این روبات در دیگر شعبات سافت بانک ژاپن آغاز به کار کنند.

روبات نائو که مجهز به یک دوربین در پیشانی خود است قادر است به ۱۹ زبان زنده دنیا سخن بگوید. این روبات می تواند  احساسات مشتریان بانک را از حالات مختلف صورت و لحن صدای آنها تشخیص دهد  که این کار می تواند بر قابلیت های ارایه سرویس های مختلف به مشتریان بانک ها بسیار موثر باشد.

نائو که بین ۵ تا ۶ کیلو وزن دارد برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در پاریس تولید شد و این هفته نخستین تست آزمایشی از او به زبان انگلیسی برای یکی از مشتریان سافت بانک در توکیو انجام شد.

نائو که به زبان انگلیسی سخن می گفت در پاسخ به مشتری بانک گفت:” سلام . خوش آمدید . من می توانم به شما درباره تبدیل پول (exchange money) ، دستگاه های خودپرداز، افتتاح حساب در بانک و یا حواله پول به خارج از کشور سرویس بدهم، شما چه خدمتی می خواهید ؟”

این روبات محصول سرمایه گذاری کمپانی بزرگ “میتسوبیشی یو اف جی” است که روی پروژه ساخت روبات و روبات های بانکدار سرمایه گذاری می کند.

این اقدام در راستای فراخوان شینزو ابه نخست وزیر ژاپن برای ایجاد یک انقلاب روباتیک در این کشور به دلیل کاهش نیروی کار و تضمین رشد اقتصادی و به کار گیری از روبات ها به جای انسان در مشاغل مختلف صورت می گیرد.

ژاپن با مشکل پیری جمعیت و کمبود نیروی جوان مواجه است و طبق برخی تخمین ها با ادامه روند فعلی جمعیت این کشور تا ۳ دهه آینده با بحران رشد منفی جمعیت مواجه خواهد بود.

در ژاپن در دهه های گذشته میل به ازدواج و فرزند آوری کاهش چشمگیری داشته است و این مساله در کنار بالا بودن متوسط طول عمر ژاپنی ها برای سومین اقتصاد بزرگ جهان یک معضل جدی شده است.

در سال های اخیر به کار گیری روبات ها در ژاپن به عنوان یک راهکار برای جبران نیروی کار مورد توجه قرار دارد. اخیرا هتلی در ژاپن نیز به طور آزمایشی اداره امور دو طبقه خود را به طور کامل به روبات ها سپرد.

تاکوما ناموتو یکی از مدیران سافت بانک ژاپن در توجیه به کار گیری روبات نائو در شعبه های این بانک بزرگ ژاپنی گفته است: روبات ها قابلیت هایی فراتر از انسان دارند و از جمله مهم ترین آنها این است که آنها می توانند بر خلاف انسان ها به طور مداوم و ۲۴ ساعته و بدون وقفه یا نیاز به استراحت کار کنند.

این مدیر بانک ژاپنی گفته است: نائو زیبا و دوست داشتنی است و من بر این باورم که مشتریان ما این روبات را دوست خواهند داشت.