دور اول نظرسنجی «آینده پژوهی ایران سال ۱۳۹۴» آغاز شد. همه شهروندان می توانند با شرکت در این نظرسنجی مهم ترین چالش ها و مسائل (متغیرها) ایران  در سال ۱۳۹۴ را پیش‌نگری کنند.

 

گروه پژوهشی-رسانه ای آینده بان، «آینده پژوهی ایران سال ۱۳۹۴» را همچون پروژه مشابه سال گذشته  طراحی و راهبری خواهد کرد. در «آینده پژوهی سال ۱۳۹۳» تعدادی از کارشناسان و نخبگان حوزه های مختلف ۱۰ موضوع برتر چالش‌برانگیز کشور در سال ۱۳۹۳ را پیش بینی کرده و سپس اثرات متقابل آنها بر یکدیگر را سنجیده بودند که گزارش نهایی آن در ابتدای سال جاری منتشر شد.

«آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۳» از طریق این نشانی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد:      www.ayandeban.ir/iran1393

گزارش جدید آینده‌بان شباهت و تفاوت‌هایی با گزارش سال گذشته خواهد داشت. در سال ۱۳۹۳، آینده‌بان با ترکیبی از روش‌های مرسوم دریافت نظرات خبرگان و تحلیل اثرات متقابل، گزارش آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۳ را منتشر کرد که با استقبال قابل توجهی مواجه شد. در گزارش امسال نیز از این دو روش مرسوم آینده‌پژوهی به منظور گردآوری اطلاعات استفاده خواهد شد.

مهم‌ترین تفاوت پروژه امسال در نحوه گردآوری اطلاعات اتفاق افتاده است. امسال، همه شهروندانی که علاقه‌مند به تفکر و اظهار نظر درباره مسائل اصلی و چالش‌های پیش روی کشور هستند، می‌توانند در این نظرسنجی شرکت کنند. ارزیابی اعتبار داده‌های گرد‌آوری شده از طریق روش‌های اعتباریابی و هنگام جمع‌بندی نهایی نظرات و تحلیل آن‌ها لحاظ خواهد شد.

 

گردآوری آنلاین اطلاعات  در چند فاز مجزا انجام خواهد گرفت. فاز نخست که هدف آن تهیه فهرست مسائل و متغیرهای اصلی است از روز ۱۲ بهمن‏ ماه ۱۳۹۳ آغاز و تا روز ۲۴ بهمن‏ ماه ۱۳۹۳ ادامه خواهد یافت. در این مرحله همچون سال گذشته پرسش اصلی این است که مهمترین مسائل و چالش‌های ایران در سال ۱۳۹۴ کدامند.

برای شرکت در نظرسنجی آنلاین و ثبت پیش‌نگری‌های خود، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:       www.ayandeban.ir/iran1394

 

آینده‌بان، رسانه تخصصی آینده‌‍‌پژوهی ایران، روز۱۰ اسفند ۱۳۹۲، همزمان با روز جهانی آینده افتتاح شده است. آینده بان قصد دارد تا با ایجاد پیوندی بین پژوهش‌ های علمی حوزه آینده از یک‌سو و مسائل و ظرفیت‌های امروز و فردای جامعه ایران از سوی دیگر، نگاه خردمندانه به آینده را وارد فضای عمومی کند. شعار آینده‌بان، بر همین اساس تدوین شده است: آیندۀ بهتر برای همه.

دور اول به پایان رسید