بیل گیتس می‌گوید واکسن و داروهای جدید قوی برای مبارزه با HIV تا سال ۲۰۳۰ در اختیار قرار خواهند گرفت و به اکثریت موارد جدید عفونت با این ویروس که که در سه دهه اخیر موجب مرگ میلیون‌ها نفر شده است، پایان می‌دهند.

بنیان‌گذار مایکروسافت، که با کمک‌های انسان‌دوستانه‌اش میلیون‌ها دلار در زمینه تحقیقات پزشکی هزینه کرده است، به  مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت دو «معجزه» است.

او گفت: «بسیار خوش‌بین هستم که در طول یک دوره‌ ۱۵ ساله، به این دو ابزار جدید- واکسن و داروهای قوی- سترسی پیدا کنیم.»

او افزود که در گذشته کشف یک واکسن برای پیشگیری از عفونت‌ها در میان جمعیت‌های آسیب‌پذیر عفونت ضروری شمرده می‌شد، اما با استفاده از انواع جدید درمان‌های دارویی قوی، ممکن است نیاز به درمان‌های مادام‌العمر برطرف شود.

این میلیاردر آمریکایی به همراه همسرش، ملیندا، در سال ۲۰۰۰ مؤسسه بیل و ملیندا گیتس را تأسیس کرد.

این زوج در نامه سالانه خود درباره کارهای این مؤسسه گفتند که با ایجاد یک واکسن یا درمان جدید، تعداد افراد تحت درمان HIV در کشورهای جنوب صحرای آفریقا از تعداد عفونت‌های جدید پیشی خواهد گرفت.

آنها نوشتند: «زمانی که ما بتوانیم در این منطقه با بیشترین میزان انتقال HIV در جهان، به این هدف برسیم، موارد عفونت در سراسر دنیا برای اولین بار در طول ۳۰ سال پس از  کشف این بیماری شروع به کاهش خواهد کرد.»

همچنین گیتس به پیروزی در مبارزه بر ضد مالاریا، که کارهای مربوط به واکسن آن بیشتر از HIV آعاز شده است، امیدوار است.

شرکت داروسازی گلاکسواسمیت‌کلاین (GSK) در ماه ژوئیه ۲۰۱۴ نخستین واکسن مالاریا در دنیا برای تایید عرضه کرد.

گیتس به مجمع داووس گفت: «ما پایان ایدز را هم اکنون در چشم‌اندازمان نداریم، اما دستیابی به ابزارهایی در چشم‌اندازمان قرار دارند که  برای هر دو بیماری ایدز و مالاریا  امکان کاهش ۹۵ تا ۱۰۰ درصدی در موارد بیماری را می‌دهد. این ابزارها در طول این دوره ۱۵ ساله ساخته خواهند شد.»

همچنین بیل و ملیندا گیتس در این نامه سالانه خود پیش‌بینی کردند که در طول ۱۵ سال آینده زندگی افراد دارای ویروس ایدز در کشورهای در حال توسعه، بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بهبود خواهد یافت.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که دارویی به نام ترووادا (Truvada) که از انتقال HIV جلوگیری می‌کند، می‌توانند برای هر کسی که احتمالا در معرض ویروس بوده است، تجویز شود. همچنین این دارو می‌تواند به عنوان درما‌نی پیشگیرانه در گروه‌های پرخطر استفاده شود.

منبع: همشهری آنلاین از گاردین
ترجمه: مهسا شیرانی