رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد با تأکید بر راه اندازی رشته آینده پژوهشی در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه آزاد، گفت: آینده پژوهی، آینده نگری و براساس آینده نگری عمل کردن از وظایف دانشگاه‌ها است.

به گزارش فارس، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد در شصت و نهمین اجلاس این دانشگاه خطاب به مسئولان دانشگاه آزاد گفت: نمی‌دانم چقدر در دانشگاه‌های دولتی آینده‌پژوهشی آغاز شده است و در دانشگاه آزاد نیز هنوز گزارشی به من نداده‌اند ولی باید این رشته که جزء‌ مهمترین ضروریات زندگی است و ائمه نیز بر آن تأکید دارند راه‌اندازی شود.

وی با تشریح چگونگی پیشرفت انسان‌ها در ادوار مختلف عنوان کرد:‌ اتفاقات دنیا به سرعت رخ می‌دهد و دنیا به دهکده کوچک جهانی تبدیل می‌شود به طوریکه در حال حاضرت بسیاری از تصمیمات در حوزه‌های مختلف نیز در مراکز بین‌المللی مانند سازمان ملل گرفته می‌شود و به همان اندازه اختیارات کشورها کاهش می‌یابد یعنی هر سال بخشی از اختیارات حکومت‌ها گرفته می‌شود و دنیا به سمت حکومت واحد جهانی حرکت می‌کند.

هاشمی رفسنجانی افزود: دنیا به سرعت در حال تغییر است و سرعت توسعه آموزش نیز افزایش یافته است، زمانی بود که با ابتکارات مقابله می‌شد زیرا هریک قرن یک بار تحولات رخ می‌داد ولی حالا هر روز دنیا در حال تغییر و ارائه خدمات جدید است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: زمانی که بلندگو تازه آمده بود مسجدها آن را تحریم کرده بودند و خیلی‌ها با آن مخالف بودند حتی برخی غذا خوردن با قاشق و چنگال را حرام می‌دانستند، در زندان علمایی مانند آیت‌الله منتظری و آیت‌الله طالقانی که روشنفکر هم بودند زمان گوش دادن اخبار آنچه قبل و بعد از اخبار پخش می‌شد گوش نمی‌کردند ولی حالا دنیا به روز تغییر می‌کند.

هاشمی رفسنجانی گفت: القاعده، داعش و امثال اینها که دنیا را خراب می‌کنند از سلفی‌گری بیرون آمدند یعنی می‌خواهند بگویند ما باید همان باشیم که زمان پیغمبر بود و فکر نمی‌کنند آن زمان بسیاری از تکنولوژی‌ها نبود و فقط می‌گویند هرآنچه از غرب بیاید حرام است.

وی با بیان اینکه امثال داعش نمونه زندگی در گذشته و سنت‌پرستی هستند، گفت:‌ همین‌ها ۲۰۰دختر جوان دانش‌آموز را می‌ربایند.

وی افزود: در گذشته یک قرن طول می‌کشید تا تحولی رخ دهد ولی حالا هر روز رخ می‌دهد. مگر ما می‌توانیم دنیا را تحریم کنیم؟ مگر می‌توانیم در تحریم دنیا باشیم و اسلام را هم پیش ببریم؟ در علائم ظهور امام زمان گفته‌اند زمان ظهور علم بشیریت آنقدر پیشرفت می‌کند که فرد در آن طرف جهان مأموریتش را در کف دست خودش می‌خواند.

هاشمی رفسنجانی گفت: «ظالم به نفسه»‌ همین تفکر سلفی و ارتجاعی عقب‌گرد است. در حالیکه میانه‌روی یعنی هم به گذشته و هم به آینده بنگریم و السابقون هم شاید به این مفهوم باشد که افرادی در مسابقه برای آینده هستند،‌البته در تفسیر چنین ادعایی ندارم و فقط به مضمون اشاره کردم.

وی افزود: ما باید برای رشته آینده‌پژوهشی نیرو تربیت کنیم،‌ آمریکایی‌ها کتابچه‌ای منتشر کردند که با محاسبات علمی آینده را برنامه‌ریزی کردند و آینده پژوهی وظیفه دانشگاه‌هاست.

هاشمی رفسنجانی گفت: ما تا چند سال پیش به تولید جدید نفت از خاک‌های رس اصلاً فکر نمی‌کردیم ولی حالا رخ داده است و باید برای سال‌های آینده هم آینده‌پژوهی کنیم.

وی اضافه کرد: گداخت هسته‌ای که اولین آن در فرانسه با شراکت چند کشور دنیا در حال ساخت است این هدف را دارد که بر روی زمین و در دریا مرکزی ایجاد کند که نور و حرارت منتشر کند و اصلاً هم نگران نیستند زیرا شکافت هسته‌ای ندارد بلکه جوش هسته‌ای است.

وی افزود: البته حرارت خورشید تمام شدنی نیست چه بسا خداوند در درون خورشید زایندگی قرار داده باشد تا خود را برای همیشه حفظ کند. ولی ما در این مسئله علم نداریم.

وی با بیان اینکه باید جنگ‌های آینده را هم پیش‌بینی کنیم،‌ گفت: جنگ‌های آینده ممکن است با وسایلی مثل تانک و توپ نباشد بلکه در درون انسان‌ها و با پخش میکروب‌ها اتفاق بیفتد.