جنگ اقلیمی، دستکاری محیط‌زیست، نبرد جهانی برای آب یا هارپ؛ هر چه می‌خواهید نامش را بگذارید اما چیزی که حالا مشخص شده این است که در آینده نزدیک این آب و هواست که وضعیت استراتژیک هر کشوری را تعیین می‌کند.

به گزارش روزنامه همشهری، حالا دانشمندان هم درباره قصد و نیت واقعی سرمایه‌گذاری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در تحقیقات آب و هوایی ابراز شک و تردید کرده و گفته‌اند این احتمال وجود دارد که واشنگتن بخواهد از تغییرات اقلیمی به‌عنوان سلاح علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

درحالی‌که خشکسالی بسیاری از نقاط جهان را فرا‌گرفته، هر روز نقاط آبی‌رنگ نقشه جهان کمتر و کمتر می‌شود و گرم شدن زمین همه را کلافه کرده، یکی از دانشمندان برجسته آمریکا در گزارشی سوءظن خود را به فعالیت‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در این رابطه اعلام کرده و گفته است که احتمالاً مقام‌های واشنگتن با پیچیده شدن اوضاع جوی جهان به‌دنبال استفاده از آب و هوا به‌عنوان سلاحی جدید هستند.

روزنامه گاردین در گزارشی در این رابطه به انتشار تحقیقی مفصل درباره دستکاری در شرایط آب و هوایی جهان اشاره کرد که یکی از حامیان اصلی مالی آن سیا بوده است. این تحقیق در رابطه با تغییرات در لایه استراتسفر جو زمین بوده تا به این وسیله در ابرها تغییرات مختلفی مانند تغییر در میزان تابش نور آفتاب به زمین ایجاد شود. آلن روبوک، دانشمند آمریکایی اما در گزارش خود به کمیته تغییرات جوی با ابراز سوء‌ظن به اقدام‌های سیا تأکید کرده که احتمال دارد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به‌دنبال استفاده از تغییر در آب و هوا به‌عنوان تسلیحات باشند.

سیا در سال‌۲۰۰۹ مرکز تغییرات جوی و امنیت ملی را تاسیس کرد که گفته می‌شود تحقیقات صورت گرفته توسط این مرکز انجام می‌شود. به گفته آلن روبوک، شک او درباره استفاده تسلیحاتی سیا از تغییرات آب و هوایی زمانی بیشتر شده که گروهی از مشاوران سیا با او تماس گرفته و خواستار همکاری او در رابطه با مشکلاتی در این زمینه شده‌اند. روبوک در گزارش خود اعلام کرده که مأموران سیا از او پرسیده‌اند درصورتی که آنها بخواهند آب و هوای کشوری را تغییر دهند آیا کسی می‌تواند متوجه ماجرا شود و آن را شناسایی کند؟

این در حالی است که براساس کنوانسیون تغییرات زیست‌محیطی سال ۱۹۷۸ استفاده از آب و هوا به‌عنوان سلاح در جهان ممنوع شده است. آمریکایی‌ها پیش از این کنوانسیون بارها از دستکاری‌های اقلیمی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده‌اند. گفته می‌شود در دهه ۱۹۶۰ گروهی از دانشمندان آمریکا به‌دنبال استفاده از صاعقه و تقویت قدرت تخریب آن بوده‌اند. در جریان جنگ ویتنام هم نیروهای آمریکا ابرها را بر فراز منطقه هوچی بارور کردند تا با بارانی سیل‌آسا اعزام نیروهای ویتنام شمالی را با مشکل روبه‌رو کنند.

در دوران جنگ سرد دکتر لنگمیر (برنده جایزه نوبل و پیشگام باران‌سازی) در مقاله‌ای اعلام کرده بود که کنترل آب و هوا می‌تواند سلاحی به قدرتمندی بمب اتم باشد. شاید در گذشته این مسئله خیلی جدی گرفته نمی‌شد اما با اوضاع نابسامان اقلیمی جهان خیلی‌ها اعتقاد دارند که سال‌های آینده، جنگ آب و هوا حرف اول را در جهان می‌زند.

از گرم شدن زمین تا جنگ آب

به‌تازگی رسانه‌های آمریکا ازجمله نشریه دیلی بیست در گزارش‌هایی هشدار دادند درصورتی که وضعیت تولید گازهای گلخانه‌ای همینطور ادامه پیدا کند به‌زودی آمریکا هم در کنار کشورهای دیگر با یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله روبه‌رو خواهد شد. اگر همیشه برای جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها پای نفت در میان بود در چند سال آینده آب و داشتن وضعیت هوای مناسب مسئله‌ای خواهد بود که شاید شدیدترین درگیری‌ها در دنیا را رقم بزند.

سازمان ملل متحد گزارش داده که وضع مصرف آب در جهان اگر همینطور پیش برود تا سال ۲۰۲۵ دوسوم مردم جهان برای دسترسی به آب سالم دغدغه و دشواری دارند. میانگین گرمای زمین هرسال بالاتر می‌رود و دیگر در خیلی از کشورها زمستان مانند بهار گرم شده و دیدن برف تبدیل به آرزو شده است. به همین‌خاطر، سازمان‌های امنیتی آمریکا در پیش‌بینی‌های خود نسبت به‌احتمال درگیری‌های گسترده و حتی حملات تروریستی به‌خاطر منابع آب هشدار داده‌اند.

در این میان دیگر خیلی باورش سخت نیست که کشورهایی که برای قدرت بیشتر دست به هر‌کاری می‌زنند حالا به فکر آن باشند که آب و هوا را تغییر دهند یا حتی با مزیت اقلیمی خود، تغییرات محیط‌زیستی کشور دیگری را تحت فشار بگذارند.