با ایجاد ایستگاه‌های توزیع آب آشامیدنی در شهر بجستان خراسان رضوی و آغاز فروش کارتی آب، پروژه جداسازی آب بهداشتی و آشامیدنی در کشور عملیاتی شد.

به گزارش تسنیم، جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب در کشور به منظور صرفه جویی در هزینه های تصفیه آب، ارتقای کیفی آب شرب با جداسازی مصارف غیرشرب از شرب و ارتقای تصفیه خانه های آب شرب با محدودسازی حجم تصفیه و همچنین صرفه جویی در مصرف آب با حذف مصارف شرب از سیستم لوله کشی خانگی (هدررفت های تجمعی بازگذاشتن شیرآب در زمان مصرف شرب و خوراکی) در برنامه وزارت نیرو قرار گرفت.

اگرچه در برخی نقاط کشور، کیفیت آب لوله کشی منازل مسکونی برای شرب مطلوب نیست و مردم سالهاست از دستگاههای تصفیه خانگی و یا بطری های آب معدنی برای شرب استفاده می کنند اما در این نقاط نیز استفاده از آب لوله کشی با جوشاندن یا تصفیه خانگی آب به مصرف خوراکی و شرب می رسد و در واقع تاکنون هیچ نقطه ای از کشور شبکه ای مجزا برای آب تصفیه شده با استانداردهای بهداشتی و آب تصفیه شده برای شرب نداشته است.

اولین نقطه کشور که برای اجرای پایلوت جداسازی شبکه آب بهداشتی و آشامیدنی مورد توجه قرار گرفت، بخشی از شهر مشهد به نام منطقه ثامن بود که قرار بود با جداسازی شبکه آب بهداشتی و تأمین آب بسته بندی برای شرب در این منطقه، این پروژه آغاز شود. اما تا امروز با وجود بسترسازی های سخت افزاری این طرح، خبری از اجرای آن نیست.

اما به تازگی در شهرستان بجستان استان خراسان رضوی که در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب شهر مشهد قرار دارد، پروژه جداسازی شبکه آب شرب و آب بهداشتی آغاز شده است.

این پروژه که به منظور پایلوت استانی طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی کلید خورده، در واقع نخستین نمونه اجرایی شده در کشور است.

در این طرح با احداث ۱۴ کیلومتر شبکه انتقال و توزیع آب، ایجاد ۲۰ ایستگاه برداشت آب در سطح بجستان و احداث تصفیه خانه ای به ظرفیت ۳۵۰ مترمکعب در شبانه روز (تصفیه آب به روش R.O) آب تصفیه شده برای شرب در اختیار شهروندان قرار می گیرد و آب لوله کشی منازل آنها تنها در حد استانداردهای آشامیدنی تصفیه می شود.

نکته قابل توجه در اجرای این پروژه، فروش کارتی آب به مصرف کنندگان است. به طوری که هر ایستگاه توزیع آب شرب در سطح شهر، مجهز به یک دستگاه شارژ و فروش کارتی آب است که شهروندان با خرید کارت قابل شارژ مشابه کارت اعتباری مترو و اتوبوس، و قراردادن این کارت اعتباری در دستگاه خرید آب همانند سوختگیری با کارت سوخت، اقدام به پُر کردن ظروف خود از آب تصفیه شده با استانداردهای شرب می کنند.

پیگیری خبرنگار تسنیم حاکی از این است که هم اکنون قیمت خرید هر لیتر آب شرب برای مصرف کنندگان ۱۰ تومان است در حالی که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، کیفیت این آب از کیفیت بطری های آب معدنی نیز بیشتر است.

حسین اسماعیلیان – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی – در خصوص این پروژه اظهار داشت: ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز شهرهای استان خراسان رضوی (به جز مشهد) از طریق برداشت از سفره های آب زیرزمینی تأمین می شود، در حالی که سطح آبهای زیرزمینی در این استان به شدت در حال افت است.

وی با بیان اینکه هر ساله سطح آبهای زیرزمینی استان یک متر افت می کند، گفت: با افت سطح چاههای آب، علاوه بر مشکل کمیت آب با مشکل کیفیت آب هم مواجه هستیم که با اجرای طرح های جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب بهتر می توانیم در رساندن آب با کیفیت مطلوب برای شرب به مردم عمل کنیم.

اسماعیلیان اذعان داشت: طرح اجرایی شده در بجستان، جمعیتی ۱۲ هزار نفری را تحت پوشش قرار می دهد و هر ایستگاه توزیع آب به گونه ای استقرار یافته که فاصله ای حداکثر ۲۵۰ متر با واحدهای مسکونی مشترکان دارد و با هزینه اندک، آب شرب با کیفیت مطلوب در اختیار مردم قرار می گیرد.