به تازگی از روباتی رونمایی شده است که در زمره پیشرفته ترین روباتهای انسان نمای جهان قرار می گیرد. مهمترین ویژگی این روبات عدم نیاز به کابل ایمنی در حین حرکت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روبات اطلس (Atlas) توسط محققان آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) طراحی و ساخته شده است و به عقیده بسیاری از کارشناسان به جهت آنکه بدون نیاز به کابل های دست و پاگیر ایمنی می تواند راه برود در زمره یکی از مدرن ترین فناوری های روباتیک عصر حاضر به شمار می آید.

این روبات به تازگی و در رقابت روباتهای موسوم به “چالش روباتیک DARPA” رونمایی شد. اطلس که نسخه به روزشده و البته کاملا متحول شده روبات قبلی به همین نام است در رقابت روباتها در ماساچوست آمریکا به نمایش درآمد و تحسین کارشناسان را به همراه داشت.

این روبات ۱ متر و ۸۸ سانتیمتر قد و ۱۵۶٫۵ کیلوگرم وزن دارد. هدف از طراحی این سازه روباتیکی آزمودن توانایی بشر برای طراحی و ساخت روباتهایی است که قابلیت امدادرسانی به آسیب دیدگان در مواقع بحرانی نظیر زمین لرزه را داشته باشند.

در نسخه جدید روبات اطلس حدود ۷۵ درصد از قطعات با نمونه های پیشرفته جایگزین شده است و جالب اینکه تنها پاها از نسخه قبلی همچنان پابرجا مانده است.

در این نسخه جدید از فلزات سبک تری استفاده شده است. این ابتکارعمل به محققان اجازه آن را داده تا باتری لیتیوم یونی ۳٫۷ کیلوگرمی مورد نظرشان را که در زمره پیشرفته ترین باتری ها از این دست به شمار می آید در روبات جاسازی کنند.

همچنین اطلس مجهز به سیستم پمپ فشار متغیر جدید نیز شده است. این روبات اکنون بسیار چالاک تر و طبیعی تر از قبل حرکت می کند.

قرار است این فناوری جدید در رقابت جدید دیگری که در روزهای پنجم و ششم ژوئن در پومونای کالیفرنیا برگزار می شود، شرکت کند. ۲۰ تیم در این رقابت حضور خواهند داشت و حدود ۳٫۵ میلیون دلار جایزه نیز اهدا خواهد شد.