محمد فرهادی در کنگره علمی تبعات سیاسی – اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی ناشی از زلزله احتمالی در شهر تهران و راهکارهای برون‌رفت آن که امروز در سال کنفرانس جمعیت هلال احمر استان تهران و با حضور حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس برگزار شد، با اشاره به برگزاری این همایش اظهار داشت: برگزاری چنین همایش‌هایی منجر به آمادگی پرسنل جمعیت هلال احمر می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی در ادامه به نقش دولت در کاهش اثرات منفی زلزله تهران و اقدامات پیشگیرانه اشاره کرد و افزود: تهران از لحاظ جمعیت و وقوع زلزله ششمین شهر دنیا محسوب می‌شود.

وی با طرح این پرسش که اگر زلزله با قدرت زیاد در تهران اتفاق بیفتد چه خواهد شد، تصریح کرد: باید تمام دستگاه‌ها وظایف خود را در زمان وقوع زلزله و همچنین قبل از آن تحت مدیریت واحد انجام بدهند.

وی تصریح کرد: طبق آمار و به طور متوسط هر ۱۵۸ سال یک زلزله ویرانگر در تهران رخ می‌دهد که آخرین زلزله تهران مربوط می‌شود به ۱۷۶ سال پیش و در واقع این احتمال وجود دارد که در تهران زلزله رخ دهد.

فرهادی گفت: در تهران ۱۵ گسل وجود دارد که ۳ گسل پتانسیل زلزله بالای ۷ ریشتر را دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران افزود: برای مقابله با زلزله احتمالی، آمادگی تمام دستگاه‌ها نیاز است ضمن اینکه باید تمام امکانات و ارگان‌ها در زمان وقوع زلزله تحت مدیریت یکپارچه قرار گیرد.

فرهادی اضافه کرد: نقش دولت در کاهش اثرات منفی زلزله تهران و اقدامات پیشگیرانه آن نقشی بی‌بدیل است که از آن جمله می‌توان به چند سرفصل آن اشاره کرد.

وی افزود: بازنگری در روند صدور پروانه‌های مهندسی ناظر توسط سازمان نظام مهندسی- الزام مهندسان ناظر بر حضور مستمر و ارائه گزارش منطبق- الزام شهرداری تهران مبنی بر جدی گرفتن بحث نظارت بر نوسازی بناها- ادامه روند نوسازی بناهای فرسوده شهر تهران- رعایت حداقل استاندارد ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله را الزامی دانست.

وی گفت: نظارت بیشتر بر تولید مصالح ساختمانی استاندارد- تقویت ساختمان‌های بیمارستانی در شهر تهران- مقاوم‌سازی شریان‌های حیاتی از جمله آب، برق و گاز در تهران- تلاش برای معرفی یک مدیریت واحد در شهر تهران- ادامه همکاری با مؤسساتی نظیر جایکا ژاپن در جهت کاهش اثرات منفی زلزله نیز لازم است.

فرهادی اضافه کرد: استفاده از سیستم‌های هشداردهنده زلزله مطابق با آنچه که در کشورهای پیشرفته نظیر ژاپن وجود دارد- تلاش در جهت آگاهی مردم و آموزش آنها در خصوص زلزله – تلاش دولت برای ارتقاء مدیریت شهر تهران- برنامه کاهش خطرپذیری شهر تهران – ایجاد مراکز موقت و ثابت در شهر تهران و اطلاع‌رسانی مداوم- استفاده از مانورهای واقعی زلزله در جهت کاهش بحران زلزله در تهران از جمله اقداماتی است که دولت در کاهش اثرات منفی زلزله تهران و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند انجام دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران از افزایش اعتبارات این جمعیت در سال ۹۳ خبر داد و گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده و توافق صورت گرفته به زودی ۴ بالگرد در اختیار هلال احمر ایران قرار می‌گیرد.