دور اول نظرسنجی «آینده پژوهی ایران سال ۱۳۹۶» آغاز شد. همه شهروندان می‌توانند با شرکت در این نظرسنجی درباره مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل (متغیرها) ایران در سال ۱۳۹۶ نظر بدهند.

آینده‌بان در چهارمین سال پیاپی انجام این پژوهش علمی، برای دریافت نظرات عمومی مسیرهای متفاوتی در نظر گرفته‌ است. همچون سال‌های گذشته اولین راه مراجعه به پرسشنامه آنلاین و ارسال نظرات از آن طریق است. دسترسی به این پرسشنامه که پر کردن آن حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌گیرد از طریق نشانی زیر امکان‌پذیر است:

www.ayandeban.ir/iran1396/public-poll

امکان دریافت نظرات از طریق رسانه‌های اجتماعی نیز وجود دارد. به‌همین منظور روبات نظرسنجی‌های آینده‌بان در تلگرام طراحی شده که نسخه‌ کوتاه‌تری از پرسشنامه در اختیار قرار می‌دهد. پر کردن این پرسشنامه که از طریق افزودن روبات @ayandebanbot به تلگرام ممکن است حدود ۵ دقیقه وقت می‌گیرد.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال نظرات‌شان درباره سال آینده ایران (۱۳۹۶) به صفحات آینده‌بان در رسانه‌های اجتماعی شامل فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و اینستاگرام مراجعه کنند. نظراتی که به‌عنوان کامنت یا پیام مستقیم و یا سایر مسیرها به صفحات آینده‌بان در این رسانه‌ها ارسال ‌شود گردآوری و لحاظ خواهد شد.

در نهایت کسانی که کار کردن با پرسشنامه‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی برای‌شان ممکن نیست و یا دشوار است، می‌توانند نظرات‌شان درباره مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل  ایران را در سال آینده به این ایمیل ارسال کنند: ayandeban1396@gmail.com

گزارش‌های سالانه آینده‌پژوهی ایران

همزمان با ماه‌های آخر سال ۱۳۹۵، آینده‌بان در تلاش است تا به روال سال‌های گذشته، گزارش آینده‌پژوهی مسائل ایران در سال ۱۳۹۶ را منتشر کند. فرآیند اجرایی آینده‌پژوهی ۱۳۹۶ از ابتدای مهرماه ۱۳۹۵ آغاز شده است.

یکی از مراحل دریافت نظرات، نظرسنجی عمومی از همه شهروندان برای شناسایی مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل (متغیرهای) تاثیرگذاری است که ایران در سال ۱۳۹۶ با آن مواجه خواهد شد. در این مرحله همه شهروندانی که علاقه‌مند به تفکر و اظهار نظر درباره مسائل اصلی و چالش‌های پیش روی کشور هستند، می‌توانند در نظرسنجی شرکت کنند.

جهت آشنایی بیشتر با آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:  www.ayandeban.ir/iran1396

پروژه‌های سالانه «آینده‌پژوهی ایران» چهارمین سال پیاپی است که از طرف آینده‌بان انجام می‌شود.

گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۳» در ۹۲ صفحه به صورت رایگان از طریق این نشانی در دسترس علاقه‌مندان است:      www.ayandeban.ir/iran1393

گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۴» در  ۱۴۸ صفحه به صورت رایگان از طریق این نشانی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد:      www.ayandeban.ir/iran1394

گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۵» در  ۱۵۲ صفحه به صورت رایگان از طریق این نشانی در دسترس علاقه‌مندان است:      www.ayandeban.ir/iran1395

آینده‌‏بان مجموعه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی است که قصد دارد تا با ایجاد پیوندی بین پژوهش‌های علمی حوزه آینده از یک‌سو و مسائل و ظرفیت‌های امروز و فردای جامعه ایران از سوی دیگر، نگاه خردمندانه به آینده را وارد فضای عمومی کند. در «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶» تعدادی از نهادهای علمی، پژوهشی و مطالعاتی دولتی و غیردولتی کشور نیز با آینده‌بان همراه خواهند بود و با یاری آنها دریافت نظرات شهروندان و خبرگان در سطح وسیع‌ترین نسبت به سال‌های گذشته انجام خواهد شد.