بسیاری از کارشناسان معتقدند در سال ۲۰۲۰ انقلابی در زمینه ارائه خدمات اینترنت اشیا اتفاق خواهد افتاد و اتصال همه چیز به اینترنت هم اکو سیستم‌های تجاری و هم زندگی شخصی افراد را متحول خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از سی ایکس تودی، از جمله مسائلی که استفاده از اینترنت اشیا را تشدید خواهد کرد، ارائه سرویس های کلود  و رشد انفجاری ابزار و وسایل متصل به اینترنت است.

بررسی‌های موسسه تحقیقاتی آی دی سی نشان می‌دهد که ارزش جهانی این بازار  در سال ۲۰۲۰ از مرز ۳٫۰۴ تریلیون دلار خواهد گذشت. گارتنر هم بر این باور است که تا سال ۲۰۲۰ تعداد وسایل متصل به اینترنت اشیا بیش از ۲۶ میلیارد واحد خواهند بود. این رقم برای سال ۲۰۱۵ برابر با ۰٫۹ میلیارد واحد پیش بینی شده است. چنین رشدی بر صنایع مختلف تاثیری شدید خواهد داشت.

موسسه مشاوره ای دیگری به نام iDate هم پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰ میلیارد وسیله به اینترنت متصل خواهند شد. همچنین نزدیک به ۱۵ میلیارد وسیله در سال ۲۰۱۲ به اینترنت متصل بوده اند که که در مقایسه با رقم ۴ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۰ تامل برانگیز است.

IDC ارزش این بازار را برای سال ۲۰۱۳ برابر با ۱٫۳ تریلیون دلار برآورد کرده است که پیش بینی می شود این رقم با رشد ۱۳ درصدی طی ۵ سال آینده به ۳٫۰۴ تریلیون دلار برسد.

محققان می گویند تاثیرات این پدیده منحصر به فعالان عرصه فناوری نیست، دولت ها، مردم عادی، صنایع و صاحبان مشاغل و تک تک ساکنان کره زمین از آن تاثیر خواهند پذیرفت. از جمله مهم ترین صنایعی که از اینترنت اشیا تاثیر خواهند پذیرفت می توان به صنایع خودروسازی، هوافضا، بخش انرژی، غذا و خرده فروشی، بهداشت و درمان و .. اشاره کرد.

البته باید توجه داشت که اینترنت اشیا نگرانی‌های خاص خود را نیز به ارمغان خواهد آورد. مهمترین نگرانی‌ها مربوط به امنیت و حریم شخصی است. چون اتصال میلیاردها دستگاه به اینترنت خرابکاری را برای هکرها ساده تر و نقض حریم شخصی کاربران آنها را تسهیل خواهد کرد. بررسی های موسسه تحقیقاتی فارستر نشان می‌دهد نزدیک به ۵۰ درصد از کارشناسان عرصه فناوری نگران نقض امنیت و حریم شخصی آنها با همه گیر شدن اینترنت اشیا هستند.