گزارش موسسه Pew از نظرسنجی از متخصصان فضای سایبر نشان می‌دهد میزان حملات سایبری در دهه آینده افزایشی چشمگیر خواهد‌یافت.

براساس گزارش همشهری آنلاین از گاردین، موسسه Pew در بخشی از پروژه زندگی دیجیتال خود از هزار و ۶۴۲ متخصص فضای سایبر این پرسش را مطرح کرد که آیا احتمال می‌دهند تا سال ۲۰۲۵ حمله سایبری گسترده‌ای منجر به وارد آوردن خسارتی گسترده و همه‌گیر به امنیت و توانایی دفاعی کشورها برای دفاع از خود و مردمانشان شود؟

تعریف این موسسه از خسارت گسترده، خسارت جانی یا مالی کلان،‌ و یا آسیب‌زنی یا سرقت در حد ده‌ها میلیارد دلار بوده‌است. نتیجه این نظرسنجی نشان داد ۶۱ درصد از متخصصان به این پرسش پاسخ مثبت داده و ۳۹ درصد به آن پاسخ منفی داده‌اند.

در میان موافقان چهار موضوع مختلف مطرح است. اول اینکه سیستم‌های متصل به اینترنت، از سیستم‌های بخش دفاعی، انرژی، و بانکداری گرفته تا حمل‌و‌نقل، برای تبهکاران سایبری اهدافی دستیافتنی هستند. به گفته مارک نال مدیر برنامه‌های ناسا، تهدید‌های کنونی متوجه داد‌و‌ستد‌های اقتصادی، شبکه برق، و کنترل ترافیک هوایی است و این تهدید‌ها به تدریج گسترش یافته و متوجه خودروهای بدون راننده، پهبادها، و زیرساختارها نیز خواهد شد.

کریستیان هوتما مهندس مایکروسافت می‌گوید ما درحال حاضر شاهد سرقت اسرار تجاری اقتصادی هستیم که خسارت‌هایی ده‌ها میلیاردی دارند. همچنین شاهد توسعه فعال سلاح‌های سایبری توسط قدرت‌های جهان هستیم و متاسفانه تاریخ نشان داده چنین سلاح‌هایی پیش از اینکه مردم آن کشور پی به شدت خطرناک‌بودن آن ببرند، چند بار مورد استفاده قرار خواهند‌گرفت. به گفته وی این روند روز به روز ساده‌تر و قابل دسترس‌تر نیز می‌شود.

بارزترین نمونه در میان متخصصانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند،‌کرم استاکس‌نت است که در سال ۲۰۱۰ زیرساختارهای اتمی ایران را هدف گرفته‌بود. به گفته متخصصان، استاکس‌نت بهترین مثال از حملاتی است که باید در دهه آینده انتظار آنها را کشید،‌البته در مقیاسی وسیع‌تر.

به گفته استو بوید، آمریکا و رژیم‌صهیونیستی درحال حاضر استاکس‌نت را برای آسیب‌زدن به سانتریفیوژ‌های ایران ساخته اند، حال جهانی را تصور کنید که بر ماشین‌های کشاورزی روباتیک، شهباد‌های حمل و نقل، سیستم حمل و نقل مبتنی بر هوش مصنوعی تکیه دارد، و چه آسان می‌توان فصل برداشت یک کشور را برای آسیب زدن به چرخه اقتصادی آن، مختل ساخت.

مخالفان خطری که دهه آینده بشریت را تهدید می‌کند نیز دلیل مخالفت خود را پیشرفت ملایم رفع‌نقص‌های امنیتی و ساختار شبکه اینترنت اعلام کرده‌اند. برخی دیگر نیز معتقدند هیاهوی نگرانی از حملات سایبری توسط شرکت‌های ذینفع ایجاد شده‌است تا در مسیر تلاش برای متوقف سازی تبهکاران سایبری جیب‌های خود را پر کنند.