گارتنر، یکی از مهمترین شرکت‌های تحقیقاتی است که مهم‌ترین روندهای دنیای آی تی در حوزه فناوری را برای ۵ سال آینده میلادی پیش بینی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، گارتنر، یکی از مهمترین موسسه های پژوهشی و مشاوره امریکایی است که در زمینه ارائه خدمات، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می کند.

گارتنر با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و آغاز سال جدید، پیش بینی های قابل توجهی را در حوزه فناوری اطلاعات و آی تی منتشر کرده که قابل توجه هستند. تمام پیش بینی ها در ارتباط بین انسان ها و روبات ها خلاصه می شوند.

داریل پلومر، معاون مدیریتی گارتنر می گوید :”مدتی بود که به دنبال تغییر نقش روبات ها در زندگی روزانه انسان ها بودیم. اگر بخواهم واضح تر به این موضوع بپردازم باید بگویم که ماشین ها در سال های اخیر، شخصیت و نقشی کاملا انسانی پیدا کرده اند و می توان پیش بینی کرد که در آینده ای نه چندان دور، در دنیایی زندگی خواهیم کرد که کارها بین انسان ها و ماشین ها تقسیم می شود و حتی انسان ها بیش از پیش به نقش روبات ها وابسته شوند.”

* سال ۲۰۱۶ میلادی

* بیش از ۲ میلیارد دلار در این سال صرف خرید محصولات آنلاینی خواهد شد که بیشتر آنها با کمک اسمارت فون ها و تبلت ها صورت می گیرند.

* بیش از ۲۰ درصد از محصولات با پرینت سه بعدی ساخته می شوند و در اختیار کاربران و مصرف کنندگان قرار می گیرند.

* سال ۲۰۱۷ میلادی

* نقش فناوری در اقتصاد دنیا بیش از پیش مشهود خواهد شد و حوزه فناوری و آی تی در سال های آتی بیش از پیش در تمام رشته ها مانند شیمی، فیزیک، پزشکی، مهندسی پزشکی و … نفوذ خواهد کرد به طوری که درآمد کشورها بیشتر از حوزه فناوری و آی تی خواهد بود.

* ۵۰ درصد از خریدهای الکترونیکی در امریکا و توسط شهروندان امریکایی انجام می شود.

* بیش از پنجاه درصد از اختراعاتی که انجام می شوند تنها با توجه به نیاز کاربران صورت خواهند گرفت. در حال حاضر و در سال های گذشته، اختراعاتی انجام شده اند که گاها بشریت نیاز چندانی به آنها ندارد اما در سال ۲۰۱۷ میلادی، اختراعات تنها زمانی به مرحله تولید می رسند که با توجه به نیاز کاربران ساخته شوند.

*  سال ۲۰۱۸ میلادی

* بیش از ۵۰ درصد کارها و فعالیت ها به دستگاه های دیجیتال سپرده می شود و این دستگاه ها نقش های اصلی پیدا می کنند و از نقش سنتی و فعلی خود فاصله می گیرند. گارتنر این موضوع را با توصیفات بیشتری توضیح می دهد: “برای مثال، یخچال های هوشمندی را تصور کنید که خود قادر به سفارش دادن مایحتاج روزانه خانواده ها هستند و با تمام شدن محصولات غذایی خانواده نیازهای روزانه را سفارش داده و سفارشات به وسیله راننده های تحویل دهنده ای که دیگر انسانی نیستند و به شکل پهپاد ظاهر می شوند به درب منازل فرستاده می شود.

* بیش از ۳۰ درصد عملیات کسب و کار و همینطور نیروی کار در کارخانه ها به ماشین ها واگذار خواهند شد و انسان ها نقش کمتری در این میان بازی خواهند کرد البته این موضوع درحالی مطرح می شود که این درصد در سال های آتی افزایش پیدا خواهد کرد.

*سال ۲۰۲۰ میلادی

* امید به زندگی در کشورهای پیشرفته تنها به میزان ۰٫۵ درصد نسبت به میزان فعلی رشد بیشتری خواهند داشت. با وجود اینکه وضعیت بهداشت، سلامت و درمان در این  کشورها با رشد صعودی مواجه خواهد شد اما امید به زندگی در کشورهای پیشرفته با رشد چندانی مواجه نخواهد شد و این علت را می توان در کاهش نقش انسان ها در فعالیت های روزمره و همینطور افزایش افسردگی و ناراحتی ها دانست.