شرکت گوگل در حال کار برروی نوعی قرص است که پس از هضم در بدن با اتکا به فناوری نانو می‌تواند از طریق ارتباط با دستگاه‌های پوشیدنی جدید نظیر دستبندهای سلامتی، علائم اولیه سرطان و دیگر بیماریها را تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه تلگراف، گوگل هم اکنون در جای جای زندگی مردم نفوذ کرده است، در خودروها، خانه‌ها و حتی مچ دست ما، اما اکنون این شرکت قصد دارد به زودی وارد بدن انسانها نیز بشود.

آزمایشگاه تحقیقاتی گوگل موسوم به گوگل x درحال حاضر پروژه‌هایی نظیر خودروهای بدون راننده، بالن‌هایی که در ارتفاع زیاد برای انتقال اینترنت فعال هستند و عینک گوگل را در دست دارد و اکنون در حال کار روی نوعی قرص است که پس از هضم در بدن می‌تواند سرطان و دیگر بیماری‌ها را شناسایی کند.

این قرص که از ذرات نانو اکسیدآهن پر شده وارد جریان خون شده و می‌تواند سلول‌های سرطانی را شناسایی کند.

ذرات نانو مغناطیسی هستند و یک دستگاه پوشیدنی که میدان مغناطیسی ایجاد کند می‌تواند این ذرات را جذب و آنها را شناسایی کرده و بشمارد.

ذرات نانو سلول‌های سرطانی را به جای درمان از طریق داروها مورد نظارت قرار داده و آزمایش‌ می کنند و در صورت تهدیدکننده بودن بیماری‌ها هشدار می‌دهند.

گوگل در مراحل اولیه این پروژه قرار دارد و دست کم پنج سال تا ارائه یک محصول مورد تایید پزشکان فاصله دارد، اما محققان این پروژه می‌گویند در حال کار روی تشخیص و پیشگیری از بیماریها هستند تا درمان آنها.

دکتر اندرو کانراد – بیولوژیست مولکولی و رییس تیم پزشکی در پروژه گوگل x – گفت:‌ رویای ما این است که هر آزمایشی که افراد نزد پزشکان انجام می دهند از طریق این سیستم صورت گیرد.

این تیم در حال حاضر در حال کار روی لنزهای تماسی هوشمند برای اندازه گیری میزان گلوکز در اشک بیماران مبتلا به دیابت و همچنین ظروف غذاخوری است که مانع لرزش دست افراد مبتلا به پارکینسون یا ام اس می‌شود.

دانشمندان معتقدند فناوری نانو می‌تواند به میزان زیادی به علم پزشکی کمک کند.

دولت آمریکا بیش از ۲۰ میلیارد دلار روی تحقیقات فناوری نانو طی یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری کرده که یک پنجم آن مربوط به نهادهای پزشکی است.

ایده گوگل برای نظارت روی سلول‌های انسانی احتمالا منتقدان دسترسی این شرکت به زندگی خصوصی افراد را نگران می‌کند.

این درحالی است که دکتر کانراد می‌گوید گوگل هیچگونه اطلاعات پزشکی برای خود جمع‌آوری و انبار نمی‌کند بلکه مجوز این فناوری را به پزشکان می‌دهد.

وی به بی بی سی گفت: ما مخترعان این فناوری هستیم و قصد نداریم از آن پول دربیاوریم.

وی افزود: این دستگاهها برای کاربران نیستند بلکه دستگاههای پزشکی هستند و شما می‌دانید که رابطه پزشک و بیمار یک رابطه کاملا ممتاز است که گوگل در آن هیچ دخالتی ندارد.

سخنگوی گوگل گفت: ماموریت ما اینست که مراقبت از سلامتی انسانها را از درمان به پیشگیری ارتقا دهیم. ما فقط زمانیکه که علائم بیماری را مشاهده می‌کنیم نزد پزشک می‌رویم. ما از پیچیده‌ترین سیستم‌ها نظیر خودروها یا هواپیما به شکل پیشگیری مراقبت می‌کنیم، حال چرا باید مراقبت از بدن خودمان متفاوت باشد؟

وی افزود: تیم گوگل در این پروژه متخصصان علوم مختلف بیولوژی، شیمی، فیزیک، مهندسی برق، رایانه و دیگر علوم را به کار گرفته و روی ساخت ابزارهای جدید تشخیص بیماریها برای پزشکان به ویژه دستگاههای هوشمند جدید که به راحتی در زندگی روزمره انسانها وارد شده و به تحول تشخیص، پیشگیری و مدیریت بیماریها کمک کنند، متمرکز است.