اندیشکده تدبیر آب ایران با همکاری انجمن جامعه‌ شناسی ایران، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست ‌جمهوری و انجمن علمی – دانشجویی برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می کنند:

میزگرد «بحران آب؛ عوامل و پیامدهای آن در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه»

با حضور: محسن جلا‌ل‌پور (رئیس اتاق بازرگانی کرمان)، پرویز پیران (جامعه شناس و پژوهشگر)، محمدامین قانعی‌راد (رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران)، عباسقلی جهانی(پژوهشگر آب و عضو اندیشکده تدبیر آب ایران)، محمد کیافر (عضو هیئت مدیره انجمن علوم و مهندسی منابع آب)، نعمت‌الله فاضلی (پژوهشگر عرصه فرهنگ و ارتباطات)، احمد محسنی (مدرس دانشگاه در رشته ترویج کشاورزی) و سعید معیدفر (هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)

زمان: چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳، ساعت ۱۴ تا ۱۷

مکان: تهران، بزرگراه جلال آل احمد، زیر پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، سالن مطهری

ضرورت گفتگوی اجتماعی درباره بحران آب:

با درآمدن عصرجدید و ورود امواج مدرنیته به درون زیست جهان ایرانی و اجرای برنامه های توسعه و نوسازی در عرصه­های گوناگون حیات جمعی، فکر و فرهنگ و کسب و معاش ایرانی دچار تحول شد و نظم و انسجام قبلی و تعادل و هماهنگی پیشین خود را از دست داد. امروزه عوارض و نتایج منفی این نابسامانی و ناهماهنگی، خود را در بسیاری از حوزه­ها و از جمله محیط ‌زیست و بویژه مقوله آب نشان می­دهد. جداکردن مفهوم محیط‌ زیست از مفهوم «توسعه» و پیشبرد همه‌جانبه برنامه‌ های توسعه نسنجیده در مناطق مختلف، مشکلات ناخواسته‌ و فکرنشده‌ ای در زمینه آب ایجاد کرده ‌اند. مشکلاتی که هزینه‌ هایشان در درازمدت بسیار بیشتر از منافع کوتاه‌ مدت برنامه‌ هایی است که باعث بروز این مشکلات شده ‌‌اند. آلودگی آب­ها و سواحل، نابودی دریاچه ارومیه و زاینده‌ رود و کاهش چشم­گیر آب در کارون و ارس، از بین رفتن بسیاری از تالاب­ها و آبراهه ­ها حاصل این نوع ناهماهنگی و عدم تعادل در روابط و مناسبات انسان و محیط بوده است.

علی رغم بروز آثار و عوارض ناشی از بحران آب در حوزه محیط زیست و حتی فضای اجتماعی (مثلاً بوجود آمدن اختلافات و مناقشات محلی و منطقه­ ای در برخی از استان های کشور)، هنوز توجه، حساسیت و دغدغه­ مندی لازم در میان عموم مردم و حتی کارشناسان و سیاستگذاران آنگونه که باید پدید نیامده است. بی­توجهی به بحران آب و چشم بستن بر اهمیت و جایگاه حیاتی آن در کشور ایران، می­تواند در آینده آثار مخرب و جبران­ناپذیری بر جای گذارد. لذا نیاز است که موضوع بحران آب و عوامل و پیامدهای آن موضوع گفت و گوی علمی و تخصصی قرار گرفته و متخصصین و صاحبنظران عرصه‌ های گوناگون مهندسی، جامعه، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ارتباطات در این‌بارۀ به گفت­و گو بنشینند.

در این راستا، اندیشکده تدبیر آب ایران با همکاری انجمن جامعه‌ شناسی ایران، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست ‌جمهوری، تصمیم به برگزاری سلسله نشست­ هایی در شش‌ ماهه دوم سال ۱۳۹۳ گرفته­ است. میزگرد اول از سری میزگردهای این مجموعه نشست با عنوان «بحران آب؛ عوامل و پیامدهای آن درسیاست، اقتصاد، فرهنگ وجامعه (ضرورت گفت و گوی اجتماعی دربارۀ بحران آب)” روز چهارشنبه مورخ  ۱۶ مهرماه ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ الی ۱۷ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌گردد. این میزگرد در صدد پاسخ به دو پرسش زیر است:

۱- آیا گفت و گو دربارۀ آب و جایگاه حیاتی آن در جامعه ایرانی، توانسته در میان مردم و سیاستگذاران جایگاه و شان لازم خود را داشته باشد؟

۲-  برای عمومی کردن مسئله آب و بسیج افکار عمومی و وارد ساختن مسئله آب در پازل مسائل درجه اول اجتماعی چه باید کرد؟ کدام نهادها و یا سازمانها باید متولی این کار باشند؟ و چگونه؟ چه موانع یا چالش‌هایی پیش روی اجتماعی شدن مسئله آب وجود دارد؟ به طور کلی چگونه می‌توان آب را به مثابۀ یک مسئله اجتماعی طرح کرد؟