محققان شرکت‌های آی بی ام و Airlight Energy دیروز از طراحی دیش‌های متمرکزکننده خورشیدی تازه‌ای خبر داده‌اند که با تجمیع دوهزار برابری انرژی خورشید تولید آب پاکیزه و برق را ممکن می کنند.

به گزارش فارس به نقل از اسلش دات، این دیش‌ها  از نوع CPV یا Concentrator PhotoVoltaics بوده و در آنها از تراشه های خاص خورشیدی استفاده شده که با استفاده از آب خنک می‌شوند و می توانند ۸۰ درصد تشعشعات خورشیدی را به انرژی قابل استفاده مبدل کنند.

این دیش ها که ظاهری شبیه به گل آفتابگردان دارند حدود ۱۰ متر ارتفاع داشته و می توانند در یک روز آفتابی ۱۲ کیلووات انرژی برق و ۲۰ کیووات گرما تولید کنند. این انرژی برای تامین برق چند خانه کافی است.

آینه‌های نصب شده بر روی این دیش ها ابتدا انرژی خورشید را متمرکز و سپس به تراشه های تولیدکننده برق منتقل می کند. این تراشه ها در صورت رسیدن به دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد مشتعل می شوند و آی بی ام با استفاده از فناوری خاص و همین طور سیستم تهویه مبتنی بر آب توانسته این دما را به ۱۰۵ درجه کاهش دهد.

انتظار می رود استفاده از این فناوری از سال ۲۰۱۷ عمومی شود. از این سیستم‌ها می توان برای تامین آب و برق مورد استفاده مردم در نواهی دورافتاده و حتی شهرها استفاده کرد. وزن کل این دیش ها به ۱۰ تن می رسد و لذا نصب آنها بر روی پشت بام منازل ممکن نیست. از آنها همچنین می توان برای تامین برق رستوران ها، هتل ها، مراکز خرید و … استفاده کرد.

سیستم رادیاتور خاص این دیش ها می تواند آب داغ تولید شده را با استفاده از آب شیرین کننده نصب شده بر روی آن به آب قابل شرب مبدل کند. دیش های یاد شده می توانند هر روز ۳۵۰ گالن(برابر با ۱۳۲۴ لیتر) آب تصفیه شده تامین کنند. همین آب قبل از تصفیه برای عملیاتی کردن سیستم های تهویه مطبوع هم قابل استفاده است.