سال ۲۰۱۸ میکروچیپی برای جلوگیری از بارداری به بازار می‌آید. این میکروچیپ زیر پوست نصب می‌شود و از آن پس به مدت ۱۶ سال با ترشح هورمن «پروژستین» مانع از بارداری می‌شود. از راه دور می‌توان این میکروچیپ را غیرفعال کرد.

به گزارش رادیو زمانه، گفته می‌شود که بنیاد «بیل گیتس»، بنیانگذار شرکت مایکروسوفت هزینه تحقیقات پیرامون این میکروچیپ را به عهده گرفته است. تاکنون بیش از پنج میلیون دلار برای تحقیق و ساخت نخستین نمونه‌های میکروچیپ ضد بارداری هزینه شده است.

میکروچیپ ضد بارداری برای کشورهای در حال توسعه که قرص‌های ضد بارداری در اختیار همه زنان قرار ندارد در نظر گرفته شده است. پژوهشگران امیدوارند که در کشورهای غربی هم به زودی استفاده از میکروچیپ ضد بارداری جایگزین قرص‌های موجود در بازار شود.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج در ایالت ماساچوست میکروچیپ ضد بارداری را ابداع کرده‌اند. این میکروچیپ در ابعاد دو سانتی‌متر در دو سانتی‌متر زیر پوست نصب می‌شود و همواره سر ساعت معینی مقدار مشخصی هورمون «پروژستین» (فرم صناعی هورمون «پروژسترون») را ترشح می‌کند.

«پروژستین» هورمونی است که در همه قرص‌های ضد بارداری و در ابزارهای درون‌زهدانی (آیودی) به کار می‌رود. با ترشح این هورمون، تخمک تخریب می‌شود و لقاح صورت نمی‌گیرد.

مقدار مشخصی از هورمون «پروژستین» در محفظه‌های میکروچیپ ضد بارداری ذخیره شده است. کامپیوتر کوچکی که در این میکروچیپ تعبیه شده، کاری می‌کند که در زمان مناسب، مقدار از پیش تعیین‌شده‌ای از هورمن «پروژستین» آزاد شود. سپس یک باطری جریان الکتریسیته را به درون این میکروچیپ می‌فرستد و در اثر الکتریسیته، دریچه‌ای که از جنس تیتان و پلاتین است، ذوب می‌شود و به این ترتیب هورمون آزاد شده وارد بافت بدن فرد می‌شود.

با این روش می‌توان مقدار هورمونی را که می‌بایست برای تخریب تخمک آزاد ‌شود، تعیین کرد و از میزان عوارض جانبی برای زنان کاست. در قرص‌های بارداری و ابزارهای درون‌زهدانی چنین نیست و همواره این احتمال وجود دارد که مقدار هورمون «پروژستین» بیش از اندازه مورد نیاز برای جلوگیری از بارداری باشد. یکی دیگر از برتری‌های میکروچیپ ضد بارداری نسبت به روش‌های موجود این است که مدت زمان درازی مؤثر است. چنانچه زن دلش بخواهد باردار شود، می‌تواند این میکروچیپ را از راه دور غیر فعال کند.

تاکنون میکروچیپ ضد بارداری بر روی هشت زن که به بیماری پوکی استخوان مبتلا بودند آزمایش شده است. پژوهشگران در نظر دارند در سال ۲۰۱۶ این میکروچیپ را روی گروه وسیع‌تری از زنان آزمایش کنند و در سال ۲۰۱۸ آن را به بازار عرضه کنند.

بهای میکروچیپ ضد بارداری هنوز مشخص نشده است. اما انتظار می‌رود که از قرص‌های ضد بارداری و ابزارهای درون‌زهدانی ارزان‌تر باشد. پژوهشگران امید دارند که چنانچه این روش مؤثر باشد و به نتیجه مطلوب برسد، در آینده داروهای دیگری را هم با استفاده از میکروچیپ‌هایی در اختیار مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، قرار دهند.