تحقیقات دانشمندان دانشگاه‌های کمبریج و آبردین نشان می‌دهد برای جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای و تامین نیازهای غذایی مردم دنیا باید مصرف جهانی گوشت کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، محققان دریافتند اگر مصرف جهانی محصولات غذایی حیوانی و لبنیات به همین روال ادامه پیدا کند، تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید آن‌ها، تا سال ۲۰۵۰،۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این گزارش از مردم خواسته از سبک زندگی آمریکایی یعنی مصرف بیش از حد غذاهای حیوانی فاصله بگیرند و در هفته بیش‌تر از دو وعده گوشت (هر وعده ۸۵ گرم) نخورند.

پروفسور کیت ریچاردز، استاد دانشگاه کمبریج افزود: این حرف یک گیاه‌خوار افراطی نیست، بلکه بحث خوردن گوشت به اعتدال است، یعنی یک رژیم سالم و متعادل.

با مدیریت تقاضا، مثلا با آموزش‌، می‌توان با یک تیر دو نشان زد، جامعه سالم‌تر می‌ماند و فشار بحرانی بر محیط زیست کاهش می‌یابد.

این در حالیست که دنیا در جهت عکس حرکت می‌کند؛ مصرف محصولات غذایی حیوانی روز به روز بیش‌تر می‌شود و شهرهای دنیا شاهد افزایش روزافزون همبرگر فروشی‌ها هستند.

بر اساس این تحقیق به‌زودی تولید فعلی برای تامین تقاضای روزافزون کافی نخواهد بود و افزایش تولید از حدی که فعلا هست اثری ویرانگری بر محیط زیست خواهد گذاشت.

بر اساس این تحقیق که در نشریه نیچر که به موضوعات تغییرات اقلیمی می‌پردازد، منتشر شده تا سال ۲۰۵۰ زمین‌های کشاورزی ۴۲ درصد و استفاده از کودهای شیمیایی ۴۵ درصد از میزانی که در سال ۲۰۰۹ بود بیش‌تر خواهد شد. تا آن سال یک دهم جنگل‌های بکر حاره‌ای دنیا نابود می‌شود.

بر اساس این گزارش اگر تقاضا برای گوشت همین طور ادامه یابد، جنگل‌ها و زمین‌های زراعی بیش‌تری باید به دامداری و محل نگه‌داری دام تبدیل شوند.

از بین رفتن جنگل‌ها و افزایش دامداری باعث تولید دی اکسید کربن و متان بیش‌تری می‌شود و استفاده بیش‌تر از کودهای شیمیایی هم باعث تسریع تولید گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی کره زمین خواهد شد.

تقریبا نیمی از تولید زراعی دنیا به مصرف خوراک دام می‌رسد در حالی که بسیاری از مردم دنیا غذای کافی ندارند.

فقط غلاتی که در آمریکا به مصرف خوراک دام می‌رسد می‌تواند ۸۴۰ میلیون نفر را تغذیه کند و به گزارش سازمان ملل همین تعداد گرسنه در جهان وجود دارد؛ ۸۴۲ میلیون نفر و سه میلیارد نفر هم سوء تغذیه دارند.

صنایع تولید مواد غذایی حیوانی از نظر تبدیل گیاهان به غذا پایین‌ترین راندمان را دارند، به طور متوسط سه درصد. به عبارت دیگر برای تولید غذای حیوانی باید به میزان بسیار بیش‌تری منابع کره زمین را مصرف کرد و به محیط زیست آسیب زد.

به گفته محققان شرایط در صورتی که دور ریختن و اسراف مواد غذایی در سطح جهانی کاهش یابد بسیار بهتر خواهد شد.

در حال حاضر یک سوم (۳۳ درصد) مواد غذایی که در دنیا تولید می‌شود، به ارزش آن ۷۵۰ میلیارد دلار، دور ریخته می‌شود.

به عبارت دیگر محصولی که در ۲۸ درصد زمین‌های زراعی دنیا تولید می‌شود، دور ریخته می‌شود.