اختراع چاپگرهای سه بعدی توجه بسیاری از بخش های ارتش امریکا را به خود جلب کرده است، اکنون ارتش امریکا وارد پروژه جدیدی با نام پرینت هواپیماهای بدون سرنشین شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دستگاه های پرینت سه بعدی چند سالی است که به صورت تجاری در کشورهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار گرفته اند. چاپ سه بعدی در بخش های مختلف ارتش امریکا مورد توجه قرار گرفته و بودجه ویژه ای نیز برای فعالیت در این بخش اختصاص داده شده است.

توجه دولتمردان امریکایی به پرینترهای سه بعدی تا جایی پیش رفته که حدود یک سال پیش دولت امریکا از تاسیس موسسه چاپ سه بعدی به نام موسسه “ملی ساخت محصولات “با عنوان (NAMII) در “اُهایو” خبر داد. بنا به گزارشات منتشر شده، ارتش امریکا قصد دارد تا از پرینترهای سه بعدی در تمامی پایگاه های نظامی، بخش های ارتش و غیره استفاده کند. اکنون چاپ سه بعدی اسلحه، قطعات معیوب هواپیماها و … آغاز شده است.

ساخت پهپاد (هواپیماهای بدون سرنشین) با استفاده از پرینتر ۳D

در حدود یک دهه است که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در امریکا رایج شده است. در بسیاری از تاکتیک های جنگی سربازان با پشتیبانی هواپیماهای بدون سرنشین وارد جنگ می شوند. ایالات متحده امریکا، اولین کشوری است که بیشترین سرمایه گذاری در جهان را بر ساخت و تجهیز پهپادها انجام داده است.

بسیاری از پهپادها قابلیت نظامی نداشته و تنها برای نظارت و شناسایی عملیات مختلف نظامی یا غیر نظامی استفاده می شوند یا برعکس قابلیت نظامی داشته و می توانند مناطق مختلفی را بمباران کنند. اکنون دولت امریکا با استفاده از فناوری جدید به دنبال پرینت سه بعدی هواپیماهای بدون سرنشین است.

نیک کلسیمو، مدیر تحقیقاتی این پروژه می گوید:” پیش بینی می کنیم تا سال ۲۰۴۰ میلادی به این فناوری برای ساخت پهپاد دست پیدا کنیم. البته هنوز به درستی نمی دانم که از چه تکنیک و روشی استفاده خواهیم کرد اما به دنبال ساخت هواپیماهای مختلف و بیشتر هستیم. این پروژه را با ساخت هواپیماهای بدون سرنشین آغاز خواهیم کرد. البته پهپاد اولیه تنها کاربرد شناسایی و همینطور کنترلی را دارا خواهد بود و کاربرد نظامی نخواهد داشت.”