ژن درمانی یکی از روش های جدیدی است که به اصلاح ژن های معیوب و عامل بیماری می پردازد. پزشکان معتقدند با استفاده از این روش می توان به درمان قطعی سرطان دست یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان و پزشکان معتقدند که تا چند سال آتی از شیمی درمانی تنها خاطره ای بیش باقی نخواهد ماند. شیمی‌ درمانی یکی از روش‌ های درمان سرطان یا تخفیف موقت آن است که با استفاده از برخی داروهای خاص انجام شده و در اصطلاح پزشکی “شیمی درمانی” نامیده می شود. محققان بسیاری در حال تحقیق و بررسی تاثیر ژن درمانی بر بدن هستند که از آن میان می توان به محققان بریتانیایی اشاره کرد.

مصاحبه یکی از محققان برجسته انگلیسی با نام “هری سوبل”  که در حوزه ژن درمانی فعالیت دارد را می خوانیم:

*خبرنگار : شما در حال تحقیق بر پروژه ای هستید که می تواند در درمان بیماران سرطانی یا افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، موثر باشد. لطفا در این رابطه توضیحاتی را بفرمایید:

– “هری سوبل”: شیمی درمانی، یکی از روش های درمانی موقت سرطان است. اما در ژن درمانی، روند درمان رشد سریعتری به نسبت شیمی درمانی به خود می گیرد. ژن درمانی روشی است برای اصلاح ژن های معیوبی که باعث ایجاد بیماری می شوند. روش های مختلفی برای اصلاح ژن های معیوب وجود دارد که از آن میان می توان به قرار دادن ژن سالم در میان ژنوم بیمار اشاره کرد. این روش را می توان “دستکاری ژنتیکی” نیز نامید.

اما برخی از سرطان های زنانه مانند سرطان سینه را می توان با روش هایی مانند هورمون درمانی بهبود بخشید. هورمون های به کار رفته در روش هورمون درمانی می توانند سرعت رشد تومورهای سینه در مبتلایان به سرطان پستان را کاهش دهند.

* آیا این جمله صحیح است که بگویم با روش ژن درمانی به دنبال درمان بیماری به روش اختصاصی و با بدن خود بیمار هستیم؟

بله، می توان گفت تا حدودی این جمله صحیح است زیرا در روش های مختلف به دنبال استفاده از بدن خود بیمار برای درمان هستیم و ژن درمانی یکی از روش هایی است که ما را در این مسیر یاری بخشیده است. اما باید بگویم که ما هدف های بزرگتری را در این پروژه دنبال می کنیم. اما پیشرفت در زمینه ژن درمانی در حالی مطرح می شود که بسیاری از سازمان های بهداشتی، مطالعه بر پروژه ژن درمانی را به دلیل بروز مشکلات اخلاقی ممنوع کرده اند.

*لطفا در این رابطه بیشتر توضیح بفرمایید.

ژن درمانی می تواند بر روی سلول های جنسی و غیر جنسی انجام شود. در زمانی که ژن درمانی بر سلول های جنسی انجام می شود، گاهی اوقات تاثیرات آن می تواند به نسل بعدی نیز منتقل شود. اما زمانی که ژن درمانی در سلول های غیر جنسی انجام می شود، تنها شخص دریافت کننده مشمول اصلاح ژن های معیوب شده و تغییرات به نسل های آینده منتقل نمی شود. به همین دلیل بسیاری از بیماران تمایلی به انجام چنین عملی نداشته یا قوانین بهداشتی و سلامت مانع از اجرای چنین طرح هایی می شوند.

* چه نکاتی را در رابطه با ژن درمانی باید مورد توجه قرار داد؟

سلول، بافت یا ژن های بیمار باید به خوبی شناسایی شده باشد. شناسایی ژن سالمی که قرار است به بدن شخص بیمار تزریق شود، تشخیص و بررسی بیماری های احتمالی، آلرژی، حساسیت یا هر گونه واکنش احتمالی بدن مورد بررسی قرار گرفته و تمام احتمالات شناسایی شوند و نکات مهم دیگر…

* آقای دکتر، فکر می کنید حدودا تا چه سالی شیمی درمانی منسوخ می شود؟

من فکر می کنم حدودا تا بیست سال آینده شیمی درمانی منسوخ شده و ژن درمانی جایگزین آن می شود. اما تمامی محققان و پزشکان ابراز امیدواری کرده اند که با این روش می توان تا حد زیادی به درمان قطعی سرطان در سال های آتی امیدوار شد. ژن درمانی به نسبت شیمی درمانی با هزینه های بیشتری روبرو بوده اما این روش جدید در بسیاری از سرطان ها و بیماری هایی که به بن بست رسیده اند نیز  می تواند راهگشای پزشکان و محققان باشد.

از دیگر مزایای ژن درمانی می توان به بهبود یا کاهش علائم سکته های مغزی مانند لکنت زبان یا عدم حرکت اعضایی مانند دست، پا و … اشاره کرد.