چین به عنوان یکی از آلوده ترین کشورهای دنیا نام گرفته است. انواع مختلف آلودگی های صنعتی باعث بروز مشکلات محیطی و بهداشتی در این کشور شده است، اکنون مسئولان چینی تصمیمات جدی را برای مبارزه با آلودگی هوا اتخاذ کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال های اخیر، آلودگی هوا به یکی از اصلی ترین موضوعات زیست محیطی بدل شده و در صورتی می توان بر آلودگی هوا فائق آمد که گام های مؤثری برداشته شود.

دولت چین با در نظر گرفتن خطرات زیست محیطی و بهداشتی که آلودگی هوا به همراه دارد، تصمیم دارد نیمی از خودروها را تا دو تا سال آینده یعنی سال ۲۰۱۶ میلادی به خودروهای برقی تبدیل کند و کارخانه های خودرو سازی به سمت تولید ماشین های برقی پیش بروند.

تشویق شهروندان چینی به خرید ماشین های برقی

ماشین های برقی ممکن است به دلیل شکل و همینطور اندازه های کوچکی که دارند با استقبال و اقبال خرید کمتری مواجه شوند به همین دلیل مسئولان چینی راه های متعددی را برای تشویق شهروندان به خرید ماشین های برقی پیش روی آنها قرار داده اند از جمله کاهش قیمت و همینطور معاف از پرداخت مالیات خودرو. چشم پوشی از مالیات بر خرید خودرو تا سال ۲۰۱۷ میلادی ادامه خواهد داشت.

سایت های خرید و فروش خودروهای هیبریدی و برقی افزایش می یابند

یکی از راه های دیگری که برای ترغیب و همینطور تشویق شهروان چینی اتخاذ شده، تاسیس سایت های مختلف برای خرید و فروش ماشین های هیبریدی یا برقی است. خودروهای هیبریدی (Hybrid Vehicles) معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند. این تلفیق انتشارات ( گازهای خوروجی ) اندک همراه با توان، برد عملیاتی و سوخت مصرفی مناسب خودروهای معمول ( گازوئیل و بنزین) را عرضه می کند و این خودروها هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند.

مسئولان چینی با اتخاذ این برنامه بلندمدت امیدوارند تا در سال ۲۰۱۶ میلادی بتوانند بیش از ۳۰ درصد خودروهای چینی را از خودروهای فعلی به خودروهای هیبریدی یا الکتریکی تبدیل کرده و گام موثری در کاهش آلودگی هوا و همینطور نگرانی شهروندان چینی از ابتلا به بیماری های مختلف در اثر آلودگی هوا را کاهش دهند.
آلاینده های سمی و شیمیایی هوای شهرهای صنعتی و بزرگ از جمله علل اصلی بروز بسیاری از بیماری ها مانند: سرطان، ناهنجاری های تولد، مشکلات باروری و غیره هستند. هر ساله بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در چین به دلیل آلودگی های محیطی یا بیماری هایی که در اثر آلودگی هوا بروز می کند، جان خود را از دست می دهند.

راه حلی علیه آلودگی و پیش به سوی خودکفایی

مسئولان چینی معتقدند استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی نه تنها می تواند راهگشای آلودگی هوا باشد بلکه می تواند آنها را به کاهش وابستگی انرژی به سایر کشورها نیز هدایت کند.

خودروهای سازمان اداری چین در رتبه اول برقی شدن

ترویج خودروهای برقی از ادارات چینی آغاز شده است. در بخشنامه ای که به ادارات مختلف چین فرستاده شده است، تمام ادارات چینی موظف هستند تا خودروهای خود را از حالت فعلی به خودروهای برقی مبدل سازند.