در سال های آینده، سیستم های سلامت و درمان به دقیق ترین و ساده ترین تکنولوژی های روز دنیا مجهز خواهند شد تا بتوانند نقش مهمتری را در زندگی بیماران ایفا کنند. اکنون یک سوال مطرح می شود، آیا تکنولوژی می تواند جایگزین پزشکی و مراقبت های بهداشتی و سلامت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موفقیت در پزشکی مدرن و درمان بیماری های صعب العلاج را می توان در پیشرفت روز افزون دستگاه های پزشکی دانست.

ورود فناوری های روز دنیا به علم پزشکی

بنا به آمار منتشر شده در خبرگزاری های انگلیسی، استفاده از اپلیکیشن های پزشکی و سلامت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با استقبال بی نظیر مخاطبان و همینطور فروشی بیش از ۹۵ بیلیون یورو مواجه بوده که نشان از جذاب بودن نرم افزاهای مذکور است. این آمار نشان دهنده استقبال یک سوم از بازار جهانی است. نصب چنین نرم افزارهایی بر گوشی های تلفن همراه تاثیر قابل توجهی در فروش گوشی های ساخت کارخانه اپل داشته است. نصب ساده و آسان نرم افزارها بر گوشی های تلفن همراه محبوبیت آنها را دو چندان کرده است. بنا به گزارشی که در روزنامه امریکایی منتشر شده، سرمایه گذاری شرکت های مخابراتی و همینطور ارتباطات در بخش مرتبط بین آی تی و سلامت بیش از ۲٫۲ بیلیون دلار بوده که پیش بینی می شود این مبلغ با توجه به استقبال مخاطبان از اپلیکیشن های مذکور افزایش یابد.

در نتیجه می توان گفت در آینده ای نه چندان دور، شاهد ورود و رشد بیش از پیش فناوری های روز دنیا به علم پزشکی خواهیم بود. در حال حاضر، اپلیکیشن و نرم افزارهایی که برای سنجش سلامت یا میزان مصرف کالری و غیره مورد استفاده قرار می گیرند بر روی تلفن های همراه قابل نصب هستند.

پروژه جدید گوگل و تولید لنز هوشمند

دیابت یکی از بیماری های فراگیر و ارمغان عصر مدرنیته است. در روزهای گذشته، گوگل در طرح جدیدی از یک لنز چشمی هوشمند در قالب نسل جدید فناوری ها خبر داد. این لنز به شکلی ساخته شده تا با نصب سنسور بر روی آن بتوان میزان قند خون را سنجید. این لنزها دارای دولایه مجزا از یکدیگر بوده که حسگرها بین آنها قرار گرفته و قادر به بررسی میزان قند  هستند. تصویری که در زیر مشاهده می شود، اولین تصویری است که از این لنزها منتشر شده و حسگرها بر لایه کوچکی نصب شده اند.

آیفون و اپلیکیشن میزان اندازه گیری قند خون

کارخانه های ساخت وسایل ارتباطی مانند اپل، سامسونگ و سونی جزو شرکت هایی هستند که برنامه نویسان و مهندسان متعددی در سراسر دنیا به دنبال نوشتن اپلیکیشن های مختلف برای آنها هستند. آیفون اخیرا خبری را مبنی بر افزودن اپلیکیشنی جهت اندازه گیری قند خون به گوشی های خود منتشر کرده بود که با استقبال مخاطبان بین المللی مواجه شد.

سامسونگ به دنبال بودجه برای تحول در بخش آی تی و سلامت

سامسونگ در ماه گذشته اعلام کرده بود که برای توسعه و همینطور گسترش بخش دیجیتال و سلامت خود به بودجه ای بیش از ۵۰ میلیون دلار نیاز دارد. سامسونگ این بودجه را برای تغییر سیستم های عامل، توسعه و بازنویسی نرم افزارها و همینطور نصب سیستم های پیشرفته تر عنوان کرده است.

اپلکیشن ها به آنالیز خونی معطوف شده اند

یکی از خبرگزاری های فرانسوی در رابطه با نقش آی تی در حوزه پزشکی می نویسد: “در حال حاضر ، تمام اپلیکیشن ها بر آنالیز و بررسی آزمایشاتی مانند قند خون، دیابت، میزان کالری مصرفی روزانه، میزان فعالیت و غیره معطوف شده اند. اما یکی از محققان فرانسوی به این خبرگزاری گفت: “در آینده ای نه چندان دور باید منتظر روزی باشیم که اپلیکیشن های  نصب شده بر روی موبایل پیشرفته تر از امروز باشند و به سنسورها یا حسگرهای بخصوصی تبدیل شوند که نه تنها به آنالیز و بررسی خون می پردازند بلکه فعالیت های مغزی را نیز بررسی می کنند.

افزایش نگرانی ها با ورود تکنولوژی به عرصه درمان

در حالی که از افزایش حضور تکنولوژی های مختلف در عرصه درمان سخن رانده می شود، اما همواره یک نگرانی وجود دارد؛ آیا اطلاعاتی که توسط دستگاه ها ارائه می شوند، کامل و بدون اشتباه هستند؟ آیا می توان گفت روزی فرا خواهد رسید که فناوری و تکنولوژی جایگزین انسان و پزشکان شوند؟ چه کسی برنده این بازی خواهد بود: انسان یا تکنولوژی ؟
پاسخ صریح و روشنی نمی توان به سوالات مطرح شده ارائه کرد اما آنچه مسلم است این که هیچ فناوری و تکنولوژی بدون ضریب خطا نخواهد بود.

صنعتی که با افزایش درآمد زایی تغییر ماهیت می دهد

یکی از خبرگزاری های انگلیسی نیز در گزارشی به نقش سرمایه گذاری و همینطور درآمد از بخش مرتبط بین آی تی و سلامت پرداخته و می نویسد: زمانی که صحبت از منافع مالی می شود، بسیاری از اخلاق ها و سوگندهای پزشکی کنار می روند… باید امیدوار بود که روزی فرا نرسد تا درآمدهای کلان در این حوزه باعث غفلت از هدف اصلی که نجات جان انسان هاست، شود.