معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تفکیک آب شرب از آب بهداشتی پس از مشخص‌شدن نتایج پایلوت مشهد، در مناطق جنوبی کشور خبر داد.

حمیدرضا تشیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که پس از مشهد در مناطقی که به‌طور جدی مشکل آب داریم آب شرب از آب بهداشتی جدا می‌شود، گفت: پس از اجرای این طرح در پایلوت مشهد، پروژه جداسازی آب شرب از بهداشتی در مناطق جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، هرمزگان، خراسان جنوبی، بخش‌هایی از استان سمنان و اصفهان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که موضوع جداسازی آب شرب از آب بهداشتی در دنیا مساله‌ای شناخته شده است، گفت: تفکیک آب شرب و بهداشتی به صورت کلان در کشور جزو ضرورت‌هاست و این موضوع را باید به صورت منطقه‌ای مورد مطالعه قرار دهیم.

تشیعی با اشاره به این‌که مطالعات طرح مذکور در مشهد به پایان رسیده و به صورت پایلوت در منطقه‌ای از آن اجرا می‌شود، ادامه داد: در قم، ساوه، بجستان، زاهدان و چابهار امکان تامین آب از طریق دو شبکه وجود دارد. در حال حاضر کار را به صورت منسجم در یکی از مناطق پرتراکم مشهد آغاز کردیم و مطالعات آن در بعدهای اجتماعی، فرهنگی و فنی به اتمام رسیده‌اند. جداسازی آب شرب از آب بهداشتی در حال حاضر در منطقه‌ای از مشهد که پرتراکم و نزدیک حرم است اجرا می‌شود و مطالعات جامع در زمینه‌ی طرح مذکور در کلانشهرها نیز آغاز شده است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعلام خبر آغاز مطالعات تفکیک آب شرب و بهداشتی در تهران، اصفهان و شیراز گفت: آب آشامیدنی فقط ۱۰ درصد مصارف خانگی را شامل می‌شود. بنابراین تفکیک آب شرب از آب بهداشتی کاری عقلانی و استراتژیک است. در صورتی که روند کنونی را در کشور ادامه دهیم منابع آبی کشور با بحران مواجه می‌شوند بنابراین مدیریت مصرف آب امری مهم است.

وی با اشاره به پایان مطالعات تفکیک آب شرب از بهداشتی در کلانشهرها ظرف یکسال آینده گفت: آب شرب را می‌توان از طریق ایستگاه‌های برداشت، شبکه‌ فروشگاهی و سوپرمارکت‌ها و ظروف بیست‌ لیتری تامین کرد که این موارد و نحوه‌ی تامین آب شرب در هر منطقه پس از پایان یافتن مطالعات مشخص می‌شود.

تشیعی در مورد آب توزیعی در شبکه پس از تفکیک آب شرب از بهداشتی گفت: در صورت اجرای این پروژه آب بهداشتی با قابلیت شرب از طریق شبکه توزیع می‌شود بنابراین ممکن است طعم آب تغییر کند، اما آب توزیعی برای سلامتی مضر نخواهد بود، ولی باید توجه کرد در صورتی که آب بهداشتی از طریق شبکه توزیع شود، ممکن است لب‌ شور باشد و یقینا آب گوارا نیست.

استاندارد آب بهداشتی در حال تدوین است

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که استاندارد آب بهداشتی در کمیته مشترک شرکت آب و فاضلاب کشور و سازمان بهداشت در دست مطالعه است،‌ تاکید کرد: برای آب بهداشتی استانداردی در حال تعیین و تدوین است.

وی در مورد توجیه اقتصادی طرح نیز گفت: پس از پایان فاز مطالعات، ارزیابی اقتصادی و فنی طرح مشخص می‌شود که پس از آن نحوه‌ی تامین آب شرب نیز تعیین خواهد شد.

تشیعی در مورد پررنگ‌شدن پروژه آب کارتی در کلانشهرها نیز گفت: در حال حاضر در قم ایستگاه‌های برداشت آب است که با کارت آب را توزیع می‌کنند. ایستگاه‌های آب کارتی یکی از روش‌هایی است که می توان توزیع آب شرب را از طریق آن انجام داد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که در کشور اکثر مناطق به دلیل تداوم ۱۳ سال خشکسالی با چالش کم‌آبی مواجه هستند، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۱۷ شهر از کشور در مرحله‌ی تنش آبی هستند.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر موضوع تفکیک آب شرب از بهداشتی از سوی مقامات ارشد وزارت نیرو دوباره مطرح شده و اجرای آن در مشهد به صورت پایلوت آغاز شده است. همزمان با پایان مطالعات اجرای این طرح در کلانشهرها، نتیجه‌ی پیاده‌سازی آن به صورت عملی در مشهد نیز به دست می‌آید.