براساس اعلام اخیر وزارت نیرو؛ هم اکنون علاوه بر کلانشهر تهران، ۱۰ شهر بزرگ اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد و ۵۱۷ منطقه جمعیتی دیگر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند.

به گزراش ایرنا، گزارش منتشر شده وزارت نیرو علاوه بر خبر یاد شده، حاکی از آن است که تامین آب آشامیدنی مورد نیاز کشور در تابستان امسال با ۳۸ مترمکعب در ثانیه کمبود مواجه است و چنانچه ۱۰ درصد مصارف مشترکان صرفه جویی نشود این فصل با محدودیت و مشکل در منابع آب سپری خواهد شد.

در سوابق و اسناد تاریخی، حفر قنات‌ها و ساختن آب انبارهای متعدد در جای جای کشور نشانگر ریشه داری و عمق بحران کم آبی از دیرباز تاکنون دراین سرزمین پهناور بوده و ایرانیان همواره با دغدغه دستیابی به آب رو به رو بوده‌اند.

افزایش مصرف و خشکسالی‌های مداوم نیز نقش تعیین کننده‌ای در شیوع بحران کم آبی در کشور داشته، به طوری که آمارهای سازمان هواشناسی کشور متوسط بارش در ایران را ۲۴۸ میلی متر دانسته و این مقدار را کمتر از یک سوم متوسط جهانی آن (یعنی ۸۳۱ میلی متر) عنوان می‌کند.

با وجود سکونت یک درصد جمعیت کل جهان در ایران، اما سهم کشورمان از منابع آب تجدید پذیر تنها ۳۶ صدم درصد است.

در شرایطی که حدود ۵۹ درصد از زمین‌های قابل کشت کشور به آبیاری نیازدارد، ولی به سبب بی توجهی اغلب کشاورزان به شیوه‌های نوین آبیاری و استفاده از شیوه‌های منسوخ آبیاری سنتی و غرقابی، حدود ۹۲ درصد آب مصرفی ایران در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد.

در کنار خشکسالی و افزایش مصرف، صنعتی شدن جامعه و گسترش شهرنشینی، از دیگر عوامل افزایش میزان مصرف آب در کشور عنوان شده است.

آمار‌های مستند وزارت نیرو همچنین بیانگر آن است که میزان روان آب رودخانه‌های کشور در چند سال اخیر به کمتر از ۴۶ درصد رسیده و در کمتر از یک دهه میزان این روان آب‌ها نصف شده است.

در زمان حاضر، حدود شش هزار و ۵۰۰ روستا در کشور وجود دارد که در طول سالیان گذشته فقط با تانکر آبرسانی شده‌اند واکنون نیز با تشکیل کمیته ویژه‌ای برای شهرهای دارای بحران آبی، ۱۲ شهر زیرنظر این کمیته قرار گرفته و اقدام‌های لازم برای عبور از بحران کم آبی در این شهر‌ها در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا در خصوص وضعیت منابع آبی این خطه گفت: در ۱۳ سال اخیر پدیده خشکسالی در این استان به صورت پی‌در‌پی جریان داشته و تاثیر منفی آن بر ذخایر زیرزمینی و کاهش میزان آب سدها و روان آبها محسوس است.

ˈنورالدین بازگیرˈ افزود: شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه موجب شده که درحال حاضر سطح آب سفره‌های زیرزمینی استان در اغلب دشت‌ها به طور میانگین ۱۵ متر افت داشته باشد که ادامه این روند معضلات جدی نظیر افزایش شوری و سختی آبها و چالش تامین آب را به همراه دارد.

وی گفت: اگرچه امسال میزان بارندگی‌ها افزایش یافته اما در سطحی نیست که جبران کم آبی بیش از یک دهه در استان را بکند و می‌طلبد که صرفه‌جویی در مصرف آب، اجرای شیوه‌های استفاده بهینه آب در کشاورزی، صنعت و خانگی بیش از پیش مد نظر باشد.