با حمایت ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو فناوری جدید یکی بومی و دیگری انتقال فناوری پس از انجام مراحل آزمایش در زمینه شیرین‌سازی آب دریاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی بهرامی با اعلام این خبر افزود: در زمینه شیرین سازی آب ها، دو فناوری با تکنو لوژی بومی و بخار سرد تعریف شده که پس از انجام مراحل تست مورد استفاده قرارمی گیرد.

وی درباره به کارگیری تکنولوژی بخار سرد گفت: با توجه به این تکنولوژی که در حال حاضر در ژاپن، هند و اسپانیا مورد استفاده محدود قرار گرفته ما نیز با یک موسسه اسپانیایی برای انتقال فناوری به ایران تفاهم نامه همکاری امضاء کرده که امید است پس از طی مراحل حقوقی آن شرایط استفاده از این فناوری در ایران فراهم آید.

دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی خاطر نشان کرد: در بحث شیرین سازی آب روش های مختلفی تعریف شده و روش مرسوم در ایران و اغلب کشورهای جهان استفاده از تکنولوژی اسمز معکوس است که البته راندمان بالایی ندارد در این روش غشاها،انواع مختلف آن و تکنولوژی ساخت آن خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان این موضوع که از کل آب های موجود در کره زمین حدود ۹۸ درصد آن شور و فقط بخش کوچکی از آن شیرین است اظهار داشت: طبعا یکی از منابع مورد توجه تامین آب، استفاده از آبهای شور دریاها و اقیانوس ها است که در این ستاد حول دو محور مستقیم و غیر مستقیم این کار دنبال می شود.

بهرامی در خصوص برنامه های ستاد برای مبارزه با بحران کم آبی که در تابستان امسال بسیار نسبت به آن هشدار داده شده است گفت: با توجه به نام این ستاد و سایر ستادهای معاونت که بر بحث توسعه فناوری تاکید دارند در این راستا اقدامی برای ستاد اب متصور نیست ولیکن در شرایط کم آبی فعلی وظیفه آحاد جامعه این بوده که نسبت به صرفه جویی و استفاده بهینه از آب اقدام جدی کنند.

وی درباره طرح جدا سازی آب شرب از آب مصرفی گفت: جداسازی آب شرب از آب مصرفی ضروریست و دیر یا زود باید این کار انجام شود چرا که درحال حاضر برای آماده سازی آب شرب اقدامات گسترده ای از جمله حذف آلاینده های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی انجام شده و برای این کار هزینه های بسیار زیادی صرف شود در حالیکه فقط بخش کوچکی از این آب برای آشامیدن مصرف می شود به همین جهت در اغلب کشورهای دنیا کار جداسازی انجام شده و در ایران نیز باید انجام شود.

دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست ضمن اشاره به تدوین پیش نویس سند ملی فناوری‌های راهبردی آب، در مورد نهایی و اجرایی شدن این سند گفت: با توجه به ابعاد گسترده بخش آب و نقشی که بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها از جمله نیرو، کشاورزی، صنعت، محیط زیست، هواشناسی و مواردی از این قبیل در آن دارند پیچیده بوده و نیاز به هماهنگی های زیادی دارد خوشبختانه اجماع نسبی در زمینه فناوری های آب و به همت کارگروه آب ستاد فراهم شده و در حال نهایی شدن است که طبعا ابتدا به دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ارائه خواهد شد و پس از بررسی های تکمیلی برای تایید نهایی به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد.

وی افزود: پس از ابلاغ نهایی نیز شرایط اجرایی آن را فراهم کرده و پیش بینی می شود با توجه به اینکه دستگاه های ذیربط در تدوین آن دخالت داشته اند با شرایط مناسبتری در فرایند اجرا قرار گیرد.

بهرامی ضمن اشاره بر این موضوع که امسال منطقه پیرامونی ما خشکترین سال را پشت سر می گذارد تصریح کرد: در حال حاضر ایران بیش از ۹۲ درصد بارش دراز مدت خود را دریافت کرده در حالیکه برخی کشورهای منطقه کمتر از هفتاد درصد بارش دراز مدت خود را دریافت کرده اند. البته دو کشور عربستان و عمان میزان دریافت بارششان بیشتر از میانگین درازمدتشان است که البته مقدار مطلق بارندگی آنها بسیار پایین است نتیجه اینکه علیرغم آنکه در سال آبی جاری دریافت بارش ایران نسبت به میانگین دراز مدت کشور پایین است ولی از نظر مقایسه ای از بیشتر کشورهای منطقه وضعیت بهتری دارد.

وی در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای مقابله با مشکل خشکسالی منطقه تدوین شده است گفت: کار ستاد کاری از جنس برنامه ریزی دراز مدت و ارائه راهکار اساسی بوده و اصولا ستاد در ارتباط با آب و خشکسالی حول دو محور : استفاده بهینه از منابع موجود و دستیابی به منابع جدید در حال فعالیت است که به آن اشاره شد درعین حال ارائه راهکارهای مواجهه با بحران و رفع مشکلات مقطعی وظیفه دستگاه های اجرایی است.

دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست درباره وضعیت دریاچه ارومیه و دلایل این خشکسالی گفت: دریاچه ارومیه مثال موجود زنده ای است که گلوی آنرا بفشاریم و باز هم انتظار نفس کشیدن راحت را از آن داشته باشیم، خشکسالی های پی در پی، احداث سدهای متعدد روی ورودی های دریاچه، برداشت های مجاز و غیر مجاز از منابع آب زیر زمینی و توسعه غیر اصولی کشاورزی در منطقه سبب بروز بحران شده و طبعا با یک راهکار کوتاه مدت هم قابل درمان نیست.

وی یادآور شد: ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در سه جلسه با حضور صاحبنظران مشکلات این دریاچه را بررسی و جمع بندی نظر اساسی کارشناسان را طی یک جلد کتاب تدوین و به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه کرده که این موضوع نیز پس از بررسی و در صورت صلاحدید به مراجع ذیربط ارجاع می شود

بهرامی در مورد حمایت از محصول شرکت های دانش بنیان در زمینه غشاهای تصفیه آب اظهار کرد: موضوع غشاها از مسایل مهم در شیرین سازی بوده و برخی شرکت های داخلی در حال فعالیت در این زمینه هستند اما تا مرحله خودکفایی راه طولانی مانده، البته در خصوص غشاهای تصفیه فاضلاب یکی از شرکت های فناور اصفهان کار خوبی انجام داده که مورد حمایت ستاد نیز قرار گرفته است.