وزیر نیرو گفت: اگر مصرف آب مدیریت نشود و مانع برداشت غیرمجاز از منابع زیرزمینی نشویم، به مرور شاهد پایین رفتن سطح آب، شوری دشت ها، خشکسالی و در نتیجه تعطیلی کشاورزی خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان در نشست با استاندار فارس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در شیراز افزود: بی شک ضرر این اتفاق در گام نخست متوجه مردم خواهد بود.

وی اظهارکرد: با بازده کنونی آبیاری و همچنین هزینه ای که صرف استخراج آب می شود، تولید محصولات کشاورزی در کشور مقرون به صرفه نیست.

چیت چیان افزود: اگر مصرف آب در بخش کشاورزی و مصرف خانگی مدیریت نشود، مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم در آینده به مراتب بیشتر و پیچیده تر خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: متوسط ارزش افزوده محصولات تولیدی کشاورزی درکشور با مصرف هر مترمکعب آب حدود ۱۰ هزار ریال (۳۰ سنت) است درحالی که این رقم در کشورهای منطقه حدود دو دلار است.

چیت چیان افزود: با اصلاح الگوی کشت و الگوی آبیاری و رفتن به سمت کشاورزی صنعتی می توان ارزش افزوده محصولات کشاورزی را افزایش داد.

وی گفت: مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و بهینه سازی آن بدون نصب کنتورهای هوشمند امکان پذیر نیست.

وزیر نیرو اظهار کرد: اگر چاه های کشاورزی دیزلی به برقی تبدیل و کنتورهای هوشمند آب نصب شود جلو بسیاری از خسارت ها و هدر روی آب گرفته خواهد شد.

چیت چیان افزود: اکنون کشاورزان هزینه تهیه کنتورهای هوشمند را پرداخت می کنند و اگر اعتباراتی به این امر اختصاص یابد کشاورزان استقبال بهتری از نصب این کنتورها خواهند داشت.

وی همچنین برداشت های غیرمجاز از سفره های زیرزمینی آب را تهدید جدی دانست و اظهار کرد: باید با تدبیر جمعی و همکاری مجموعه های مختلف، مانع برداشت غیرمجاز شویم.

وزیر نیرو، محدودیت در مصرف آب را ضروری دانست و افزود: خیلی وقت ها برای جلب رضایت کوتاه مدت مردم به منافع بلند مدت آنها ضربه می زنیم که این دلسوزی نیست.

چیت چیان گفت: باید محدودیت هایی در مصرف آب ایجاد کنیم تا در آینده مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد نشود.

استاندار فارس هم در این نشست گفت:بهایی که این استان برای تبدیل شدن به قطب کشاورزی کشور پرداخت کرد بسیار سنگین بود.

سید محمد احمدی،افزود: فارس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده ای در قطع وابستگی های کشور در زمینه تولیدات کشاورزی و استقلال و امنیت غذایی مردم داشت اما به دلیل برخی سوء مدیریت ها، بهای بسیار سنگینی در زمینه منابع آبی پرداخت کرد.

وی اظهار کرد: مردم و مسوولان فارس برای رسیدن به خودکفایی در تولید مواد غذایی و ورود به بازارهای کشورهای همسایه تمام امکانات خود را در سال های گذشته به کار گرفتند تا به این هدف برسند.

استاندار فارس ادامه داد: استفاده از شیوه های سنتی در کشاورزی، افزایش بی رویه سطح زیرکشت و برداشت های بی رویه از سفره های آب زیر زمینی به این استان خسارت های جبران ناپذیری وارد کرده و به همین سبب ضروری است برای رفع این مشکلات تصمیمات جدی و اثربخش گرفته شود.

وی وضعیت سدهای استان فارس را نامطلوب توصیف کرد و گفت: مخازن سدها در این استان وضعیت مناسبی ندارد و برخی سدهای این منطقه حتی هنوز آبگیری هم نشده اند.

احمدی اضافه کرد:با توجه به کمبود آب در فارس، پیشنهاد می شود که این مشکل از طریق ایجاد سد برای جلوگیری از خروج آب از این استان و شیرین کردن و انتقال آب دریا به نقاط مختلف فارس به ویژه جنوب و شرق استان رفع شود.

وی گفت: خشکسالی های پیا پی و عدم تعریف الگوی های مختلف معیشتی برای مردم باعث شده که امروز خطر مهاجرت در برخی شهرهای استان فارس احساس شود که در صورت وقوع آن مشکلات بزرگتری را پیش روی مسوولان قرار خواهد داد.

استاندار فارس بیان کرد: این استان امروز در بحث تولید گوشت قرمز و سفید از قابلیت های بسیار خوبی برخوردار است اما فراهم کردن نهاده ها و تغییر الگوی معیشت مردم باید با یک برنامه ریزی اساسی انجام شود.

احمدی اضافه کرد: توجه بیش از حد به کشاورزی و بی تفاوتی نسبت به صنعت باعث شده که استان فارس در زمینه توسعه صنعتی توفیق چندانی نداشته باشد.