آینده بان – بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در تهران در حال برگزاری است. در نمایشگاه امسال ۲۳۳۰ ناشر با بیش از ۳۹۰ هزار عنوان کتاب حضور دارند. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد و هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب پذیرای علاقه مندان است.

نمایشگاه فرصت مناسبی برای علاقه مندان حوزه های مختلف دانش از جمله آینده‌پژوهی فراهم می کند تا بتوانند با دسترسی راحت برای خرید کتاب های مورد نظرشان اقدام کنند.

بدین منظورِ، «آینده بان» لیستی از مهم ترین کتاب های آینده‌پژوهی که در نمایشگاه امسال عرضه شده اند ارائه کرده تا راهنمایی برای علاقه مندان باشد. آینده پژوهی حوزه پژوهشی جوانی در ایران است و تعداد کتاب های منتشر شده در این موضوع اندک هستند و امسال نیز تنها چند کتاب جدید به بازار کتاب عرضه شده است.

۱. موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، قدیمی ترین ناشر منتشرکننده کتاب های آینده پژوهی در ایران است که تعداد پرشماری از کتاب های مطرح این حوزه را ترجمه و در اختیار دانش پژوهان قرار داده است. این موسسه امسال کتاب جدیدی در حوزه آینده پژوهی عرضه نکرده است. با این وجود کتاب «مبانی آینده‌پژوهی: تاریخچه، اهداف و دانش: علم انسانی برای عصر جدید» نوشته  وندل بل که سال گذشته برای اولین بار در نمایشگاه عرضه شد، هنوز به عنوان یکی از اصلی ترین کتاب های مرجع آینده پژوهی می تواند مورد استفاده علاقه مندان باشد. این کتاب با قیمت پشت جلد ۲۵ هزار تومان در نمایشگاه با تخفیف ۲۰ هزار تومان عرضه می شود. برای خرید آن باید به سالن اصلی شبستان، راهرو ۲۷، غرفه ۶ مراجعه کنید.
آینده بان به کسانی که قصد دارند با حوزه آینده‌پژوهی بیشتر آشنا شوند، مطالعه این کتاب را توصیه می کند.

۲. غرفه «پژوهشکده مطالعات» راهبردی واقع در سالن اصلی شبستان، راهرو ۱۰، غرفه ۱ از جمله دیگر محل های عرضه کتاب‏های مرتبط با آینده پژوهی است. «آینده‏ نگاری راهبردی در برنامه ‏ریزی و توسعه منطقه ‏ای»، «فهم آینده» و «آینده‏ پژوهی در مطالعات استراتژیک» از جمله کتاب‏ های منتشرشده سال‏های اخیر این پژوهشکده در سال‏ های اخیرند که در نمایشگاه در دسترس علاقه‏ مندان قرار دارند. «آینده‏ پژوهی ثبات سیاسی ایران» نیز عنوان جدیدترین کتاب منتشرشده در حوزه آینده‏ پژوهی است که در نمایشگاه امسال عرضه شده است.

۳.  نشر «هنر رسانه اردی‌بهشت» کتاب‏هایی که از سال‏های گذشته در حوزه آینده‌پژوهی منتشر کرده را در نمایشگاه کتاب امسال نیز عرضه می کند. از جمله این کتاب ها می‌توان به سفر به «آینده: آینده‌پژوهی، مفاهیم، مبانی و روش‌ها» نوشته رضا خاشعی اشاره کرد. این انتشارات در سال اصلی شبستان، راهرو ۳۲، غرفه ۲۶ واقع شده است.

۴.  دانشگاه امام صادق از جمله دیگر نهادهای منتشرکننده منابع آینده‌پژوهی است. این انتشارات نیز امسال کتاب جدیدی در این حوزه ندارد، اما کتاب های منتشرشده در سال‌های قبل از قبیل «درآمدی بر مدیریت صالحین: رویکردی آینده‌نگر» نوشته محمدمهدی ذوالفقارزاده، «مبانی، اصول و روشهای آینده‌پژوهی» نوشته ابراهیم حاجیانی و «مدیریت راهبردی عصرمدار: رویکرد آینده‌پژوهانه به منافع عمومی» نوشته علی‌اصغر پورعزت در غرفه این انتشارات واقع در بخش دانشگاهی، سالن ۱۹؛ غرفه ۱۹۹ عرضه می‏شوند.

۵. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز همچون سال‏های قبل، عرضه‏ کننده مجموعه‏ کتاب‏ های آینده‏نگاری فناری ایران است. این مجموعه کتاب‏ها با عناوین «آینده‌نگاری زیست‌فناوری درایران ۱۴۰۴»، «آینده‌نگاری فناوری ارتباطات درایران ۱۴۰۴»، «آینده‌نگاری فناوری اطلاعات در ایران ۱۴۰۴»، «آینده‌نگاری فناوری دریا در ایران ۱۴۰۴» و «آینده‌نگاری فناوری هوافضا در ایران ۱۴۰۴» در سال ۱۳۸۸ منتشر شده‏اند. این کتاب‏ ها نتایج عملی یکی از معدود پروژه‏ های آینده‏ پژوهانه انجام شده در ایران هستند که در دسترس علاقه ‏مندان قرار دارند. غرفه عرضه کتاب های این مرکز در بخش دانشگاهی در سالن ۱۹ غرفه ۱۳۸ واقع شده است.
این مرکز مجموعه کتاب‏ های دیگری در حوزه آینده ‏پژوهی، آینده‏ نگاری و سیاست‏ گذاری منتشر کرده که از جمله آنها می‏ توان به این موارد اشاره کرد: «آگاهی فناوری، دیده‌بانی فناوری و فن‌کاوی»، «بیم‌ها و امیدها درباره آثار اجتماعی فناوری نانو (با نگاهی به ایران)» و «چهارمین موج توسعه علمی – فناورانه و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن در ایران»

۶. در نمایشگاه امسال کتاب های دیگری نیز توسط سایر ناشران عرضه شده است. «آینده‌پژوهی و انرژی» توسط موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، «آینده‌پژوهی در تبلیغات» توسط نشر مشق شب، «آینده‌پژوهی در روش های نوین آموزش با تاکیدی بر آموزش کارکنان» توسط نشر دامینه، «روش شناسی آینده نگری» توسط نشر نی، «مهدویت و آینده پژوهی» توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و «آینده‌نگاری و مدیریت آینده» توسط نشر هزاره ققنوس در نمایشگاه امسال عرضه شده‌اند که همگی در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند.