«استفان هاوکینگ» فیزیکدان برجسته و برنده جایزه نوبل، حضور روزافزون ربات‌های هوشمند در زندگی انسان را تهدید جدی برای بشریت عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، برنده جایزه نوبل فیزیک با اشاره به مضمون فیلم تعالی (Transcendence) که در آن رایانه‌ها توانایی فراتر از انسان پیدا می‌کنند، نسبت به آینده نامطمئن بشر با توسعه فناوری هوش مصنوعی هشدار داد.

فناوری هوش مصنوعی (AI) با توانایی فکر کردن و سازگاری با محیط اطراف، در کنار تمامی مزایای کاربردی برای زندگی انسان، تهدید جدی برای آینده بشریت محسوب می‌شود که از پتانسیل وقوع جنگ، بیماری و فقر برخوردار است.

به گفته «هاوکینگ»، دستاورد تاریخی در توسعه این فناوری می‌تواند آخرین موفقیت انسان محسوب شود، اگر بشر نحوه برخورد و اجتناب از خطرات هوش مصنوعی را یاد نگیرد.

کشورها در حال توسعه سیستم‌های تسلیحاتی خودکار هستند و همزمان سازمان ملل بدنیال ممنوعیت استفاده از این تجهیزات است؛ IBM در حال توسعه تراشه‌های هوشمند است که مسیر را برای ساخت شبکه‌های حسگر با قابلیت تقلید ادراک، رفتار و افکار مغز انسان هموار می کند.

در اینصورت امکان ساخت ماشین‌های هوشمند با مغز که از هوشی فراتر از انسان برخوردار هستند، فراهم می‌شود.

«هاوکینگ» خاطر نشان کرد، اگر با خطر حمله موجودات بیگانه طی چند دهه آینده مواجه باشیم، تا زمان حمله آنها صبر نکرده و اقدامات دفاعی اضطراری انجام خواهیم داد؛ بنابراین باید تا پیش از توسعه ماشین‌هایی با هوش ابرانسانی که تهدید جدی برای آینده بشریت محسوب می‌شوند، اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهیم که از وقوع فاجعه جلوگیری کند.