سرپرست پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام(ره) قزوین گفت:شورای گسترش آموزش عالی وزرت علوم و تحقیقات و فناوری با راه اندازی سه گروه پژوهشی آینده پژوهی فرهنگی- اجتماعی، آینده پژوهشی جهان اسلام و روابط بین الملل موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره ) قزوین، محمدرحیم عیوضی اظهار کرد: گروه پژوهشی آینده نگاری شامل مفاهیم وسیعی از آینده نگاری فناوری، آینده نگاری فرهنگی و آینده نگاری دینی در حوزه روابط بین الملل است که  دانشگاه را وارد عرصه نوینی از فعالیت ها در زمینه های مختلف پژوهشی و آموزشی می کند.

عیوضی خاطرنشان کرد:گروه پژوهشی آینده نگاری تلاشی است نظام مند برای نگاه به آینده بلندمدت در حوزه های دانش، فناوری، اقتصاد،  فرهنگ، ارزش های دینی، روابط بین الملل و جامعه به منظور شناسایی فناوری های نوظهور و شناسایی بخش هایی  که سرمایه گذاری در آنها برای کشور اثر بخشی بیشتری دارد.

به گفته وی هدف گروه پژوهشی آینده نگاری ایجاد آمادگی در آینده جهت به کاربردن منابع موجود به بهترین وجه ممکن و در راستای ارزش ها نظام و انقلاب است.

عیوضی اظهار کرد:دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به عنوان نخستین دانشگاه پیشتاز در کشور در عرصه‌ی آموزش و پژوهش در زمینه ی آینده‌پژوهی برای نخستین بار رشته‌ی آینده‌پژوهی را در مقطع دکتری راه اندازی کرد و شکل‌گیری پژوهشکده آینده‌پژوهی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) درکنار بخش آموزشی آینده پژوهی گامی دیگر در جهت گسترش  این دانش در کشور می باشد که افزون بر آموزش مسیر پژوهش  را در  زمینه ی آینده‌پژوهی در دیگر  دانشگاه‌ های کشور هموار می‌سازد.

سرپرست آینده پژوهی تصریح کرد:پژوهشکده آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ملی در افق ۱۴۰۴، مصمم است به یک مرکز شاخص در حوزه آینده پژوهی در سطح کشور و منطقه تبدیل گردد و با به‌کار گیری روش های مناسب، تفکر آینده سازی را در امور راهبردی، سیاست‌گذاری، برنامه ریزی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بر پایه ارزش های اسلامی ـ ایرانی نهادینه سازد.

عیوضی تصریح کرد:پژوهشکده آینده پژوهی با هدف توسعه علم و فناوری و  بومی‌سازی آینده پژوهی با کارگیری این دانش به تصمیم سازی در کنار ایده آوری پرداخته و علاوه بر نظریه پردازی، تحلیل گری و ارایه ی راه حل ها وظیفه ی شکل بخشیدن به دیدگاه ها با رویکرد ایران اسلامی را برعهده دارد.

وی افزود: مشارکت در مباحث سیاست پژوهشی و آینده پژوهشی با توجه به نقشه جامع علمی کشور و سند چشم انداز ۲۰ ساله، اجرای طرح های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه ای به منظور تحقق اهداف مرکز، ارائه خدمات مشاوره علمی، فنی و مدیریتی در زمینه آینده پژوهی، بهره برداری بهینه از مشارکت اساتید دانشگاه ها و دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در روند حل مسائل ملی و سیاست پژوهشی کشور و مباحث ملی توسعه و جلب مشارکت نخبگان کشور در تدوین راهبرد ارائه و الگوها و ایده های نو، خلاق و فن آور به متقاضیان ذی ربط از جمله وظایف کلیدی این پژوهشکده است.