رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود مازندران در سال آینده بیشترین تنش آبی را داشته باشد، گفت: اگر اسفند و بهار در مازندران پرباران نباشد، خشکسالی را تجربه خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، ناصر دواتگر امشب در نشست کارشناسان ارشد برنج مازندران به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این موسسه، یادآور شد: از سوی موسسات جهانی مقرر شده بود میزان تولید برنج در ۳۰ سال آینده به ۳۰۰ میلیون تن در سال برسد که روند این تولید بسیار اندک است.

وی با تاکید بر اینکه ایران از جمله کشورهایی است که میزان تولید برنج در آن روند افزایشی داشته اما بعدها ثابت باقی مانده است، تصریح کرد: اگر هر سال نشست‌های تخصصی برگزار شود اما نتیجه‌ای برای افزایش تولید برنج نداشته باشیم، موثر نخواهد بود.

دواتگر با اشاره به اینکه امروز جامعه با خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان بیکار مواجه است، بیان داشت: از سوی دیگر بخش کشاورزی در اختیار افرادی با سن بالا، میانگین سواد پایین و نوآوری اندک است و باید برای بالابردن افزایش عملکرد دانش‌محوری به بخش کشاورزی منتقل شود.

وی با اعلام اینکه یافته‌ها و جایگاه تولید با یکدیگر تفاوت دارد، یادآور شد: در برخی استان‌ها با ترویج اندک توانستیم سطح زیر کشت را افزایش دهیم و این نشان می‌دهد تلاش برای اصلاح ثمر خواهد داشت.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه تک‌پیشگی در مازندران و گیلان به اقتصاد کشاورزی صدمه وارد کرده است، تصریح کرد: عملکرد پایین در شالیزارها نیز پاسخگوی نیاز کشاورز نیست.

وی با اشاره به اینکه افزایش کشت مجدد برنج در این استان‌ها ناشی از تمایل به کشت است، افزود: امروز بازار برنج خارجی نیز به بخش کشاورزی صدمه وارد کرده است.

این مسئول با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود مازندران در سال آینده بیشترین تنش آبی را داشته باشد، گفت: اگر اسفند و بهار پربارانی در مازندران نباشد تنش خشکی تجربه تلخی است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه کم آبی در استان گیلان نیز مشاهده شده است، یادآور شد: باید از تجربه‌ها برای کاهش تنش استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصلاح ارقام می‌تواند در زمان‌های بحرانی به کمک بیاید، افزود: به عنوان مثال تا سال ۹۴ رقمی از برنج در کشور عرضه می‌شود که تولید سنتی آن در گذشته عملکرد بسیار پایینی داشت و فراموش شده بود اما امروز در چهار مزرعه کشور به یکی از بهترین برنج‌های مورد نیاز کشور تبدیل شده است.