رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: با تخریب یک هکتار زمین کشاورزی امنیت غذایی ۲۰ نفر را در جامعه به خطر می اندازیم.

قباد افشار در جمع خبرنگاران افزود: از مجموع ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت کشور قریب ۳۰ درصد آن قابل استفاده کشاورزی و سکونت است که از این میزان حدود ۱۰ ملیون هکتار برای شهرها روستاها و راه ها است و ۲۵ میلیون هکتار برای کشاورزی و تامین منابع غذایی است.

وی گفت: برنامه حفظ کاربری اراضی کشاورزی به صورت جدی مورد توجه دولت تدبیر و امید است و در شش ماه اخیر برنامه ریزی و اقدامات قابل توجه ویژه ای صورت گرفته که با تامین اعتبار، گشت های ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی به عنوان یگان های غیردولتی از امروز آغاز بکار کردند.

افشار گفت: عزم دولت تدبیر و امید برای حفظ اراضی و حوزه کشاورزی جدی است، زیرا به رغم مشکل مالی دولت، اعتبارات این بخش در لایحه بودجه ۹۳ از حدود ۱۰ میلیارد تومان در سال به بیش از ۴۰ میلیارد تومان افزایش داده است.

وی افزود: کل بودجه دولت کاهش داشته، اما این بخش افزایش ۴۰۰ درصدی داشته است.

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: حدود ۱۸ میلیون هکتار زمین های کشاورزی در اختیار بخش کشاورزی است که بشدت با کمبود منابع آبی مواجه هستیم و کمتراز ۱۲ درصد از مساحت کشور قابل کشاورزی است.

وی افزود: سرانه زمین کشاورزی برای هرایرانی ۲۴۰۰ متراست و با جمعیت ۷۵ میلیون نفری باید تلاش کنیم تولید کشاورزی را در این چارچوب شکل دهیم.

این مقام مسوول افزود: در کشوری زندگی می کنیم که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و با توجه به محدودیت منابع آبی، باید از زمین استفاده صحیحی بکنیم.

وی ایران اسلامی را طلایه دار آزادی و استقلال در جهان دانست و خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر باید به توانمندی داخلی توجه ویژه ای داشته باشیم.

افشار با اشاره به سخنان امام راحل و معمار بزرگ انقلاب اسلامی گفت: مردم ایران خودباوری، ایستادگی و نیروی درونی خود را از رادمران بزرگی آموخته اند که خود را فدا کردند تا کشور بماند و تداوم نظام، ایستادگی در مقابل کفر و حرکت امروز ما برگرفته از درسهای امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در کشاورزی با پدیده محدودیت منابع آب توان توسعه کشاورزی را نداریم، بیان کرد: سالیانه حدود چهار میلیون هکتار درسطح کشور برای آیش و نبود آب و مشکلات روستاییان کشاورزی نمی شود و فقط حدود ۱۴ میلون هکتار در کشور کشت می شود.

حضور روزافزون سرمایه داران و نابودی زمین های کشاورزی در منطقه دماوند

رییس سازمان امور اراضی کشور با برشمردن افزایش میزان تولید محصولات کشور گفت: نیاز به مدیریت جدی درعرصه کشاورزی داریم، زیرا مدتی است مرفه هان رو به زمین های مرغوب در مناطق خوش آب و هوا برای ویلاسازی و خانه های دوم و سوم آورده اند، که نماد اصراف است.

وی با هشدار به شهرداری ها و دهداری ها گفت: برای تامین درآمدها زمین های مستعد کشاورزی را قربانی نکنید.

افشار با اشاره به استمرار تخریب زمین های کشاورزی خاطرنشان کرد: مسوولان نگذارند شهرستان دماوند ویلا دارعده ای افراد مرفه برای تفریح و خوش گذرانی شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط استان تهران ساخت و ساز انجام می گیرد، گفت: تمامی کلان شهرها در معرض ساخت و ساز است در حالی که اطراف شهرها ریه های تنفسی شهر هستند و تهران نیازمند به باغ های دماوند برای تصفیه هوا است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه با تغییر کاربری ها بشدت مبارزه می کنیم، خاطرنشان کرد: تامین نیازها برای توسعه شهری باید با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و با تصویب شورای عالی شهر اجرایی شود.

وی گفت: شهرداری ها باید برای حفظ زمین کشاورزی و باغبانی یارانه پرداخت کنند که در قانون نیز به آن اشاره شده است.

رییس سازمان امور اراضی کشور ابرازامیدواری کرد: تا پایان سال ۹۳ همه مراکز استانهای کشور و بیش از ۵۰ شهرستان برخوردار از ظرفیت بخش خصوصی برای شناسایی، پیشگیری و مقابله با تعیین کاربری اراضی شود.

وی از نیروی انتظامی و شرکتهایی که توانایی دارند خواست دراین طرح مشارکت کنند.

این مقام مسوول بیان کرد: دولت از کسانی که قصد سرمایه گذاری برای ایجاد قطعات بزرگ زمین های کشاورزی دارند، حمایت جدی می کند.

افشار به منظور شرکت در نخستین همایش اجرای طرح پایلوت شناسایی، پیشگیری و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و باغی شهرستان دماوند با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های بخش های غیردولتی در دولت تدبیر امید برای مبارزه جدی با سودجویان، صبح یکشنبه وارد دماوند شد.