شهردار تهران گفته قول می‌دهد تا ۶ سال آینده بر مشکل آلودگی هوا فائق خواهد آمد، به طوری که تعداد روزهایی که هوای تهران سالم خواهد بود را به دو برابر خواهد رساند.

به گزارش شهریران،‌ محمدباقر قالیباف شهردار تهران در حاشیه سفر خود به پایتخت چین، طی مصاحبه‌ای با شبکه فونیکس این کشور دیدگاه‌ها و نظراتش را پیرامون مسائل داخلی و بین المللی بیان کرد.

شهردار تهران درباره راهکارهای در نظر گرفته شده در شهر تهران به منظور کنترل آلودگی هوا گفت: در تهران مسئولان استانداردهایی را تنظیم کرده‌اند که بر مبنای آن اگر درصد آلودگی به حدی برسد که سلامت مردم را به خطر بیاندازد، حتما محیط آموزشی کودکان و نوجوانان تعطیل خواهد شد. ضمن اینکه اگر میزان آلودگی به حدی برسد که احساس کنیم به شهروندان صدمه‌ای وارد می‌شود، ادارات را هم تعطیل می‌کنیم.

وی افزود: البته قبل از این موارد کارخانجات اطراف شهر را تعطیل می‌کنیم تا باعث کاهش آلودگی شود. از این رو گاهی اتفاق افتاده که به دلیل شرایط آلاینده‌ها ۳ الی ۴ روز متوالی مدارس، ادارات و کارخانجات اطراف شهر را به دلیل آلودگی هوا تعطیل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: البته برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا در ۵، ۶ سال آینده با توسعه حمل و نقل عمومی و وضع برخی قوانین، روزها خوبی را به لحاظ کاهش آاینده‌ها در تهران داشته باشیم و بتوانیم این چالش را از پیش رو برداریم.

قالیباف افزود: وقتی چالشی برای شهروندان شهری که من شهردار آن هستم و در مقابل مردم آن مسئولیت دارم به وجود می آید، طبیعتا باید برای حل این مشکل تلاش کنم. این امر هم یک وظیفه انسانی و هم یک مسئولیت حقوقی است. البته در جمهوری اسلامی ایران ما براساس باورهای دینی خود رفع چالش شهروندان را یک وظیفه اسلامی نیز می‌دانیم. همه این موارد مسئولیت ما را سنگین تر می کند که نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز بیش از دو دهه است که ما مشکل آلودگی هوا را داریم اما من امروز قول می‌دهم که در پنج، شش سال آینده بر این مشکل فائق خواهیم آمد، به طوری که تعداد روزهایی که هوای تهران سالم خواهد بود را به دو برابر خواهیم رساند. در همین راستا هم تلاش جدی را آغاز کرده ایم. البته در سه، چهار سال آینده زیرساخت های لازم برای این کار فراهم شده و حتما در پنج، شش سال آتی به هدف خود خواهیم رسید.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تحریم بنزین جمهوری اسلامی ایران از سوی غرب و تاثیر کیفیت بنزین مصرفی در شهر تهران بر آلودگی هوای پایتخت، عنوان داشت: بخشی از مشکلات مربوط به آلودگی هوا به کیفیت بنزین برمی گردد. البته اخیرا و براساس تصمیمی که گرفته شد، بنزینی که در شهر تهران برای مصرف توزیع می شود حتما استانداردهای مورد قبول را خواهد داشت.

قالیباف با اشاره به حجم بالای تردد خودروها در سطح شهر تهران عنوان کرد: تهران شهری با حدود ۷۰۰ کیلومترمربع مساحت است که نزدیک به چهار میلیون خودرو در آن تردد می کنند. طبیعتا بخشی از آلودگی ها نشات گرفته از سوخت خودروها و تردد آنهاست. همچنین براساس برنامه ریزی صورت گرفته علاوه بر توزیع سوخت استاندارد، برای خودروها محدودیت تردد در سطح شهر را هم خواهیم داشت. علاوه بر این کیفیت خودروها با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی که از انتشار ذرات معلق جلوگیری می‌کند، ارتقا می‌یابد. بحث دیگر نیز خروج کارخانه‌ها از محیط های شهری است که بخشی از کارخانه‌های تولیدی منتقل شده و بخشی نیز در حال انتقال هستند.