تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد، خواندن مستمر کتاب و صحبت کردن والدین با نوزاد، به رشد مغزی کودک منجر شده و موفقیت تحصیلی، شغلی و زناشویی را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، تحقیقات نشان می‌دهد، کودکانی که ارتباط کلامی بیشتری با والدین و اطرافیان خود دارند، درک سریعتری از کلمات پیدا می‌کنند و این پردازش سریعتر واژه‌ها یکی از عوامل مهم در موفقیت تحصیلی محسوب می‌شود.

نوزاد مدت‌ها قبل از شروع به صحبت کردن، اقدام به جذب اطلاعات در خصوص زبان می‌کنند؛ بر این اساس هرچه نوزاد کلمات بیشتری از والدین و اطرافیان خود بشنود، مهارت بیشتری در پردازش سریعتر کلمات پیدا می‌کند.

پردازش کلمات عملکرد بسیار مهمی است که مغز را برای بررسی سریعتر کلمه بعدی آماده می کند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد، کودکان دو ساله با توانایی بالای پردازش سریع کلمات در سن هشت سالگی در مدرسه بسیار موفق هستند.

نتایج مطالعه دیگر نیز حاکی است، کودکانی که در دبستان عملکرد تحصیلی موفقی داشته‌اند، در آینده از تحصیلات دانشگاهی برخوردار بوده و موقعیت شغلی و ازدواج موفق‌تری دارند.

«آنه فرنالد» از محققان دانشگاه استنفورد تأکید می‌کند: صحبت کردن والدین با کودک بویژه خواندن کتاب در هنگام خواب باید با عادت دائمی تبدیل شود؛ این کار مانند تغذیه جسمی برای سلامت روح و رشد مغزی کودک بسیار مفید است و والدین باید این کار را از دوران نوزادی آغاز کنند.

این پژوهش نشان می‌دهد، تلویزیون هیچ کمکی به یادگیری زبان توسط کودک نکرده و والدین نقش اساسی در این زمینه ایفا می‌کنند.

نتایج این پژوهش در نشست سالانه انجمن پیشرفت علم در آمریکا ارائه شد.