چهره ماندگار زمین شناسی کشور بابیان اینکه خشکسالی با بالارفتن دمای زمین کشور ما را تهدید می‌کند گفت: در حال حاضر در ایران بیش از ۳۴ میلیون هکتار بیابان شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، علی درویش زاده، چهره ماندگار زمین شناسی کشور در نخستین کنگره بین المللی تخصصی و سی و دومین گردهمایی علوم زمین درتالار حمکت دانشگاه گیلان در جمع کارشناسان بین المللی و داخلی گفت: کشور ما در چند قدمی بحران بی آبی و خشکسالی قرار دارد و اگر به فکر چاره نباشیم در آینده نزدیک بی آبی حیات کشور را تهدید می‌کند.

درویش زاده بابیان اینکه طبق آمار سازمان جهانی یک میلیارد نفر از جمعیت جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، افزود: همین تعداد نیز در جهان از گرسنگی رنج می‌برند زیرا ۴۰ در صد از زمین‌های زراعی جهان به علت بی آبی و خشکسالی نابود شده و پوشش جنگلی جهان در حال کاهش است.

وی اذعان کرد: اگر وضع به همین منوال پیش برود آب به عنوان یک کالای تجاری و استراتژی محسوب می‌شود و باید کشورهای کم آب این کالا را در آینده به عنوان کالای ضروری خریداری کنند.

درویش زاده با بیان اینکه همانند آنچه که در یکصد سال گذشته اتفاق افتاده گرمای زمین رو به افزایش است تصریح کرد: روند گرمای زمین تا ۴ درجه سانتی گراد ادامه خواهد داشت و اگر فکر جبران کمبود آب نباشیم در آینده کشور ما با کم آبی و خشکسالی و قحطی مواجه خواهد شد .

چهره ماندگار زمین شناسی کشوربا بیان اینکه ایران کشور بیابانی و نیمه بیابانیست افزود: جمهوری اسلامی ایران یکصد و ۶۵ میلیون هکتار مساحت دارد که ۳۴ میلیون هکتار آن را بیابان تشکیل داده است که در ۴۰ سال اخیر وسعت بیابان‌های کشورافزایش یافته و دریاچه‌های کشور خشک شده و یا در حال خشک شدن هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته در ایران ۵۰ هزار قنات وجود داشته است تصریح کرد: ۷۰ درصد از آب شرب مردم و ۵۰ درصد آبیاری مزارع از طریق قنات‌ها انجام می‌شد که اکنون این قنات‌ها کم و بی‌آب شده‌اند.

درویش زاده افزود: در ایران ۸۴ تالاب وجود داشت که اکنون نیمی از آنها خشک شده است، حفر چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از ورود آب های تالاب‎ها و دریاچه ها جهت مصارف کشاورزی از جمله دلایل خشکی دریاچه‌هاست.

وی به تعداد سدهای که وزارت نیرو در ۶۰ سال اخیر ایجاد کرد اشاره کرد و گفت : ۷۷ سد نیاز است تا آب‌های لازم را برای روز مبادا ذخیره کنند که هم اکنون آب ۷۷ سد کشور به کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت خود رسیده است.

دوریش زاده در پایان خاطرنشان کرد: سد سفید رود، لار، ستارخان، وشمگیر، بوستان، کرخه، سیمره، سیوند، زاینده رود، جیرفت و ۱۵ خرداد از جمله سدهای ذخیره آب کشور است که ظرفیت آبی این سدها رو به کاهش است.