گروهی از متخصصان کامپیوتر سرویسی را راه‌اندازی کرده‌اند که با دقتی بالا می‌تواند نتایج مسابقات فوتبال را پیش‌بینی کند. این سرویس می‌تواند دنیای شرط‌‌بندی و “تجارت پیش‌بینی” را متحول کند.

به گزارش دویچوله، پیش‌بینی نتایج مسابقات ورزشی و به خصوص فوتبال که از پرطرفدارترین ورزش‌ها در جهان است٬ برای بسیاری سرگرمی و برای گروهی فراتر از سرگرمی است و نقش پررنگی در گذران زندگی‌شان دارد٬ چون اساسا با شرط‌بندی بر سر همین نتایج٬ روزگار می‌گذرانند.

حالا گروهی ۹ نفره از متخصصان آی‌تی و فوتبال٬ با بهره‌گیری از الگوریتم‌هایی پیچیده برای تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف٬ از اوضاع آب‌وهوایی گرفته تا حال و روز مربی تیم و اوضاع روحی و بدنی بازیکنان٬ استارت‌آپی راه انداخته‌اند که می‌تواند نتایج مسابقات فوتبال را با دقتی بالا برای کاربران پیش‌بینی کند.

الکس کورنیلوف٬ بنیان‌گذار اوکراینی این سرویس است که “بتگی” (Betegy) نام گرفته. بتگی آن‌طور که بنیادگذار آن در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید٬ تا جایی که می‌تواند داده‌های موجود را جمع‌آوری می‌کند٬ برای تحلیل در اختیار الگوریتم قرار می‌دهد و خروجی‌اش می‌تواند پیش‌بینی دقیق نتیجه بازی باشد.

تحول در دنیای شرط‌بندی

به گفته الکس کورنیلوف٬ این سرویس از دو لایه داده‌های مختلف برای پیش‌بینی نتیجه‌ها بهره می‌گیرد: لایه اول٬ نگاه به آمارهایی نظیر نتایج بازی‌های پیشین یک تیم و میانگین گل‌های زده‌ی آن است. لایه دوم٬ مجموعه اطلاعاتی مانند اوضاع آب و هوا و هر عامل دیگری است که می‌تواند بر روحیات و انگیزه‌های بازیکنان و مربیان تیم تاثیر بگذارد. گذشته از این٬ دانش و دقت این سرویس با هر بازی جدید افزایش می‌یابد چون داده‌های بیشتری برای تحلیل وضعیت و شرایط تیم‌های مورد نظر دارد.

این سرویس آنلاین همچنین قصد دارد “دستیار” کسانی باشد که به صورت جدی و پی‌گیرانه درگیر “تجارت پیش‌بینی” هستند و شرط‌بندی بر سر نتایج مسابقات از مهم‌ترین امور زندگی‌شان است.

الکس و همکارانش این سرویس را در ورشو٬ پایتخت لهستان٬ راه‌اندازی کرده‌اند. بتگی اکنون می‌تواند نتایج ۲۱ لیگ مختلف فوتبال در سراسر جهان را پیش‌بینی کند و این رقم به زودی به ۲۵ خواهد رسید. آنها قصد دارند به زودی امکان پیش‌بینی نتایج مسابقات تنیس و بسکتبال را هم به بتگی اضافه کنند.

میانگین ۷۶ درصدی دقت و درستی پیش‌بینی‌ها

الکس کورنیلوف می‌گوید به طور میانگین ۷۶ درصد پیش‌بینی‌های این سرویس درست از آب درمی‌آید و این رقم برای لیگ‌های مختلف تغییر می‌کند. مثلا برای لیگ برتر انگلیس که پیش‌بینی‌اش نسبتا راحت‌تر است٬ دقت پیش‌بینی‌های بتگی به ۹۰ درصد می‌رسد و برای برخی لیگ‌های دیگر ممکن است تا حد ۵۰ درصد پایین بیاید.

بنیان‌گذار این سرویس می‌گوید برای گسترش همکاری‌ها و جذب سرمایه برای توسعه این پروژه٬ مذاکرات خود با یکی از شبکه‌های اصلی تلویزیونی در آمریکا را آغاز کرده و به زودی با یکی از سرویس‌دهندگان موبایل در اروپا هم قرارداد همکاری امضا خواهد کرد.

قماربازان و کسانی که فعالانه در دنیای پیش‌بینی‌های ورزشی زندگی می‌کنند برای بهره‌گیری از نسخه کامل این سرویس باید حق اشتراک بپردازند و این یکی از مهم‌ترین منابع درآمد این سرویس خواهد بود. کمپانی BMP مستقر در برلین که از سرمایه‌گذاران فعال دنیای رسانه و فن‌آوری اطلاعات است٬ از اولین حامیان این ایده بوده و سهمی ۳۰ درصدی در این پروژه دارد.