معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۲۳ درصد مردم کشور کمبود مصرف انرژی و ۷۰ درصد کمبود مصرف آهن و پروتئین دارند، گفت: خود سانسوری در ارایه آمار و ارقام، مشکلات تغذیه را بیشتر می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه ایران، دکترعلی اکبر سیاری  در همایش کشوری تغذیه سالم اظهار داشت : سالانه ۸۴۰ میلیون نفردرجهان گرسنه هستند و ۴۰ میلیون نفربه علت فقر و گرسنگی جان خود را از دست می دهند؛ حال باید ببینیم که چه تعداد از این جمعیت مربوط به ایران می شود و چه افرادی مسوول آن هستند و چگونه سیاستگذاری می کنند.

وی به میزان یارانه تعیین شده برای هر فرد در ماه ( ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان)  اشاره کرد و گفت:‌ دولت در ماه ۳ میلیارد و ۵۰۰ هزارتومان به مردم پول می دهد که این یک سیاست گذاری در راستای بهبود تغذیه فقرا بوده است . متاسفانه این مبلغ به امثال من نیز داده می شود. اما روش فعلی توزیع یارانه‌ها صحیح نیست و دولت و مجلس درصدد آن هستند که این روش را اصلاح کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مردم انرژی مورد نیاز خود را با مصرف غلات و ۷۰ درصد پروتئین مورد نیازشان را نیزازغلات تامین می کنند، گفت: این در حالی است که ارزش غذایی پروتئین نوع گیاهی با حیوانی متفاوت است.

۷۰ درصد مردم کشورکمبود مصرف پروتئین دارند

دکتر سیاری با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم ایران کمبود مصرف پروتئین دارند؛ اعلام کرد: سرانه مصرف گوشت کم درآمدترین افراد کشور  ۳ کیلو گرم در سال و پر درآمدترین  ۱/۱۵ کیلوگرم است.

به گفته وی،‌ افراد متمول در کشور  ۵ برابر بیشتر از افراد فقیر پروتئین مصرف می کنند.
وی به مقایسه تغذیه افراد کم درآمد و پردرآمد در کشور پرداخت و گفت: افراد کم درآمد در سال ۱۲ کیلو شیر، ۲/۱۳ کیلو قند و شیرینی، ۳کیلو حبوبات و ۱۰۴ کیلو سبزی و میوه مصرف می کنند؛ این در حالی است که افراد پردرآمد در سال ۸/۲۳ کیلو شیر، ۴/۳۶ کیلو قند و شیرینی، ۱۱ کیلو حبوبات و۸/ ۳۴۹کیلو سبزی و میوه مصرف می کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قراراست توزیع یارانه ها اصلاح شود و همه افراد به یک صورت یارانه نگیرند؛افزود:‌این چنین مواردی مربوط به وزارت بهداشت نیست و باید سیاست‌های کلی برای اصلاح آن در نظر گرفته شود.

۷۰ درصد خانوارهای ایرانی کمبود آهن دارند

سیاری با بیان اینکه ۴۰ درصد مردم دنیا ازکمبود مصرف ریز مغذی ها و ۲ میلیارد نفر از کمبود آهن رنج می برند؛ اظهار داشت:‌۷۰ درصد خانوارهای ایرانی کمبود آهن دارند که به این منظور مکمل‌یاری و همچنین برنامه غنی‌سازی آرد را اجرایی کرده‌ایم.

وی همچنین گفت:‌ در دنیا ۱٫۶ میلیارد نفر با کمبود روی مواجه هستند. این موضوع در کشور ما هم وجود دارد. البته اکنون سیاستی برای آن نداریم اما به دنبال غنی‌سازی و مکمل‌یاری در این زمینه نیز هستیم.

کمبود مصرف ویتامین A در کشور نداریم

دکتر سیاری با بیان اینکه کمبود ویتامین A در کشور نداریم، از کمبود منابع کلسیم و ویتامین D خبر داد و گفت: در ایران از هر ۳ مرد یک نفر و از هر دو زن یک نفر دچار پوکی استخوان می شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف روزانه شیر باید ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم باشد که متاسفانه روند مصرف فعلی بسیار کم است ؛ افزود:‌ ۸۰ درصد مردم در سن مدرسه کمبود کلسیم دارند.

وی یکی از سیاست های اعمال شده در این زمینه را توزیع شیر رایگان در مدارس عنوان کرد و گفت:‌ غنی سازی شیر با ویتامین D آغاز شده اما فعلا سیاست دیگری نداریم و این روند باید کنترل شود.

خود سانسوری مشکلات را بیشتر می کند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه واقعیت‌ها را باید،افزود:‌ خودسانسوری سبب می‌شود که مشکلات ادامه داشته باشد و روز به روز بیشتر شود.

دکتر سیاری با تاکید بر لزوم سالم بودن غذای مصرفی مردم، ادامه داد: غذای مصرفی مردم نباید به مواد آلاینده و سموم آلوده باشد. مطالعه‌ای در میدان تره‌بار تهران و در شهرداری در زمینه سرب، کادمیوم و نیترات در چهار فصل صورت گرفت که مشخص شد بدترین فصل مربوط به پاییز بوده؛ به طوری که ۳۵ تا ۴۱٫۵ درصد سبزیجات به این سه مورد آلوده بوده‌اند. بدترین مورد نیز مربوط به پیاز بوده که ۵۴ درصد آلودگی داشته است. خیار گلخانه‌ای هم ۴۵ درصد آلودگی داشته است.

۵۲ درصد سبزی های مصرفی بیش از حد مجاز به سموم الوده هستند

وی درباره سموم دفع آفات نیز گفت: مطالعه انجام شده نشان داد که در فصل پاییز ۵۲ درصد سبزی‌های مصرفی بیش از حد مجاز به سموم آلوده هستند. این در حالی است که این موارد یک روزه عوارض خود را نشان نمی‌دهد، بلکه مشکلات آن به تدریج در مردم ظاهر می‌شود. این چنین مواردی راه‌حل پزشکی ندارد و بازمی‌گردد به اتخاذ تصمیماتی در وزارت جهاد کشاورزی،‌ وزارت نیرو و همچنین اطلاع‌رسانی به مردم که چه موادی را مصرف کنند.

سیاری درباره روغن مصرفی مردم نیز گفت: قدم‌های بزرگی در زمینه اصلاح روغن‌های مصرفی و جایگزین شدن روغن مایع به جای جامد صورت گرفته است. اما هنوز باید اقدامات زیادی در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۹۲ هزار نفر از مردم کشور به سکته قلبی و ۴۳ هزار نفر به سکته مغزی مبتلا می‌شوند، افزود:‌این مربوط به سیاست های غلطی می شود که قبلا داشته ایم.

وی با بیان اینکه میزان ترانس مصرفی در کشور بالاست، گفت:‌ این در حالی است که استاندارد جهانی آن دو است و جهان در حال حرکت به سمت به صفر رساندن آن است . اما این رقم در ایران پنج است. رانت زیادی بر سر غذای مردم و رعایت استانداردها وجود دارد. البته در زمینه روغن نیز سیاست دولت بر اصلاح کیفیت آن است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت همچنین گفت:‌ ۱۵ میلیون نفر در ایران چربی خون دارند و ۴۴ هزار نفر نیز بر اثر آن می میرند. این امر نشان می دهد که نیاز به آموزش داریم ، به نظر می رسد این کارباید توسط آموزش و پرورش انجام شود.

سیاری درباره میزان مصرف نمک و قند درکشورنیز گفت: نمک فشار را و قند دیابت را بالا می برد.اینکه چه سیاستی باید به کار گرفته شود تا میزان مصرف انها درجامعه کاهش یابد. چرا که ثابت شده میزان کاهش سکته‌های قلبی و مغزی با مصرف نمک در ارتباط است. روزانه پنج گرم نمک نیاز است. این در حالی است که میزان مصرفی آن در ایران ۱۲-۱۰ گرم است.

۸۸ درصد ایرانی ها ۵ واحد سبزی و میوه روزانه را مصرف نمی کنند

وی افزود: متخصصان تغذیه مصرف روزانه پنج واحد سبزی و میوه را توصیه می‌کنند. این در حالی است که ۸۸ درصد ایرانی‌ها یعنی ۴۷ میلیون نفر مصرف روزانه پنج واحد میوه و سبزی را ندارند.

وی ادامه داد:‌ دردولت نهم و دهم برای بالا بردن میزان مصرف خانوارها ازمیوه و سبزی واردات را افزایش دادند که این خود سیاست درستی نبود چرا که اولا به نوع واردات دقت کافی نشد و دوم اینکه این سیاست کشاورزان را متضرر کرد. این موضوع نیاز به سیاست‌گذاری و کار دارد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پایان گفت: قدم‌های بزرگی در راستای تغذیه و غذای مردم برداشته شده و دستاوردهای خوبی هم داشته‌ایم. اما خیلی باید تلاش کنیم و نباید همه چیز را سیاه دید . تا واقعیت را نگوییم و اجازه تفکر راه حل علمی مشکلات را نداشته باشیم و خود را سانسور کنیم .مشکلات کار خود را ادامه می دهند و روزی می رسد که نمی توان آن را برطرف کرد.به نظر می رسد ،برنامه  تغذیه سالم ومتناسب آیینه‌ای است از میزان درآمد ، تولید، توزیع ، سوادتغذیه و سلامت افراد.